St. Lucia en Imfolozi

20 augustus 2016 - St Lucia, Zuid-Afrika

Hoi!

Gingen de vorige 2 verslagen nog over Swaziland, nu volgt er weer eentje over Zuid-Afrika.

Zondagochtend vroeg vertrokken vanuit Hlane voor de lange rit naar St. Lucia. Het eerste deel ging weer over een weg vol potholes. Om de paar kilometer stond een bord ‘pas op voor potholes’. We vragen ons af of het niet efficiënter en makkelijker zou zijn om ipv zoveel borden te plaatsen gewoon de potholes op te vullen of een nieuw laagje asfalt te leggen.

Rond de middag waren we bij de grens en waar het er bij de grensovergang van Bulembu heel soepeltjes aan toe ging en we binnen 5 minuten Zuid-Afrika uit en Swaziland in waren, zo langzaam ging het bij deze grenspost. Swaziland uit was gepiept in 5 minuten, Zuid-Afrika in duurde echter meer dan een uur. Er stond een enorme rij en er was slechts 1 loket open. Het valt ons op hoeveel West-Europeanen hier op vakantie zijn en vooral gezinnen met kinderen in de tienerleeftijd (bij voorkeur 3 of 4 kinderen lijkt het).

Uiteindelijk dan toch het benodigde stempeltje verkregen en door naar Hluhluwe waar we hadden afgesproken met Chris, Machteld en hun kinderen Josien en Kasper. Chris ken ik van de middelbare school en dansles en het was meer dan 20 jaar geleden dat we elkaar nog gezien hebben. Nu we toevallig allebei op dezelfde tijd hier op vakantie zijn vonden we het tijd voor een meet en greet. Was erg gezellig en ook de kids hebben zich samen goed geamuseerd.

Vanuit Hluhluwe door naar St. Lucia waar we (per puur toeval!) ook nog in dezelfde accommodatie en zelfs exact hetzelfde appartement zitten als waar Chris en Machteld zaterdag zijn uitgecheckt! (en St. Lucia is een erg toeristisch plaatsje waar ongeveer 50% van alle huizen guesthouse/appartement is!)

Ons appartement ligt nog geen kwartier lopen van de hoofdstraat waar de restaurantjes ed zijn, maar na zonsondergang wordt afgeraden om je nog te voet te verplaatsen omdat de kans om een nijlpaard tegen te komen in de straten vrij groot is. Overal staan dan ook verkeersborden met “pas op voor nijlpaarden”. We zijn 6 dagen in St. Lucia gebleven maar geen enkel nijlpaard in de straat zien rondwandelen laat staan zien drinken uit het zwembad bij het appartement (schijnt wel eens te gebeuren).

Maandag was een rustig dagje; paar winkeltjes en marktje bekeken en ’s middags naar het strand. Het strand is hier enorm breed en lang en hoewel het redelijk weer was nagenoeg helemaal verlaten. De zee (Indische oceaan) is erg wild en zwemmen is dan ook niet mogelijk (en ook niet toegestaan) maar wel nog een mooie wandeling gemaakt over een boardwalk door het natuurgebied waar we in de verte krokodillen zagen liggen.

waar zou Lars toch zijn??

Dinsdag werden we wakker door de regen. Regen?!? Dat was niet de planning! Maar het heet hier natuurlijk ook niet voor niets de WETlands.. Besloten om naar Hluhluwe-Imfolozi national park te rijden gezien je om dieren te spotten toch niet de auto uit mag en dus niet veel last hebt van de regen. Het was een uurtje rijden en toen we daar waren was het al droog. Hluhluwe en Imfolozi zijn eigenlijk 2 reservaten maar liggen tegen elkaar aan en je kunt van het ene naar het andere rijden. Beiden in 1 dag doen is echter niet haalbaar dus hebben we ons beperkt tot Imfolozi.  We waren amper binnen of we zagen al olifanten, neushoorns (in dit park hebben ze met succes de neushoornpopulatie, die met uitsterven bedreigd was, uitgebreid), apen, kudu’s en nyala’s en verder in het park kwamen we nog giraffen, zebra’s en wrattenzwijnen tegen. Vanuit de verte ook nog een paar buffels gezien, waardoor we nu de hele big 5 hebben gezien (de een van wat dichterbij dan de ander). Eigenlijk is het best erg hoe gewend je na de zoveelste dag wild spotten raakt aan de dieren en waar we bij de eerste neushoorn helemaal uit ons dak gingen, bij nummer 40 namen we niet eens meer de moeite om te stoppen. Zo’n hele dag in de auto zitten en in volle concentratie speuren naar dieren is trouwens best vermoeiend ;-)

wildebeast, Imfolozi

Woensdag dan ook weer een uitrustdagje gedaan. We wilden ’s ochtends naar een kaasboerderij waar ze uitleggen hoe kaas gemaakt wordt (tot en met het melken van de geit aan toe), maar toen we daar aankwamen bleek dat net die dag de gids/kaasmaker er niet was (ze zouden 7 dagen per week open zijn stond op het briefje dat we de avond van tevoren onder de ruitenwisser hadden gevonden.. denk dat de beste man te druk bezig was met reclame maken).

Gelukkig hadden ze er een fijn terras en de lekkerste pizza’s die ik ooit gegeten heb, gevolgd door een kaasplankje. Zeg maar kaasplank. ’s Middags uitgebuikt aan het strand (nou ja meer een wandeling gemaakt want liggen/zitten is er niet bij, daar waait het te hard voor en in no time ben je gezandstraald).

Lars met een spons (die op het strand lag en we weer terug in zee hebben gegooid)

Terug bij ons appartement werden we nog geëntertaind door een hele groep aapjes die bessen kwamen eten in onze tuin en tegen de ramen gedrukt naar binnen keken. Zij bekeken ons zeker even nieuwsgierig als wij hun.

aap, Imfolozi

Donderdag zijn we naar het Isimangaliso wetlandpark gegaan maar daarover volgende keer meer!

Leuk dat jullie ons nog steeds volgen en tot binnenkort weer!

Groetjes

Tom, Maya en Lars

1. Mutti/oomsel:
    20 augustus 2016
    Prachtige foto's en wederom super verslag.Geniet nog maar met volle teugen van jullie laatste reisweek in dit schitterende land.Knuffels mutti/oomsel.
  2. Yvonne van der Laan:
    20 augustus 2016
    Erg hè, dat je bij de zoveelste neushoorn niet eens meer de moeite neemt om te stoppen. Ik vond dat zo 'n rare ervaring in Imfolozi, waar wij denk ik wel 30 neushoorns hebben gezien, 1 keer zelfs een groep van 6 tegelijk.Wat goed dat jullie alle 5 de big 5 gezien hebben. Wij maar 3. Hadden denk ik pech. :) Veel plezier verder!
  3. Omie Opie:
    20 augustus 2016
    Heel fijn jullie verhalen te lezen en wat een mooie foto.s.
    maar wat hebben we gezocht achter het bord van de
    crocodillen naar Lars en niet gevonden.
    Nog fijne dagen.
    Liefs van Bommie en bompie.
  4. Nathalie Lurken:
    21 augustus 2016
    Super!!!
  5. Chantal:
    22 augustus 2016
    Hey Maya, Tom en Lars, website toch gevonden. Wat een prachtige foto's zeg! Lijken zo van national geographic te komen. Goed om te horen dat jullie het naar jullie zin hebben. Geniet er nog lekker van. Tot gauw!
  6. Yvonne&Jan-Willem:
    30 augustus 2016
    Hallo,
    Leuk om deze verslagen te lezen, wij vliegen aanstaande zondag naar Johannesburg en gaan een soortgelijke reis als jullie maken. Van Johannesburg naar Kaapstad. Heb je nog tips? Kun je savonds echt niet meer weg of ligt het eraan waar je zit? En hoe hebben jullie deze verslagen geschreven, hadden jullie een laptop oid mee? Wij zijn voornemens om een laptop mee te nemen namelijk, kan dat? Bedankt voor je reactie!
    Groetjes Yvonne&Jan-Willem
  7. Maya:
    1 september 2016
    Hoi Yvonne en Jan-Willem,

Wat heerlijk dat jullie zondag naar Zuid-Afrika gaan! Ben jaloers :-) Het is echt een prachtig land! Van de plekken waar wij geweest zijn zou ik enkel in Johannesburg niet meteen 's avonds alleen op pad gaan (we zijn overigens wel gewoon met de auto naar een winkelcentrum gereden waar verschillende restaurantjes liggen; het is dus niet dat je niet je hotel uit kunt), ligt ook aan de buurt waar je bent. De rest van de plekken waar wij waren hebben we ons geen seconde onveilig gevoeld.
    Wij hadden inderdaad de laptop mee. Let alleen even op dat je een stekker meeneemt voor Zuid-Afrika (hele vreemde stekkers die we nog in geen enkel land gezien hebben. Kun je anders ook wel op de luchthaven kopen).
    Heel veel plezier!!
    groetjes
    Maya
  8. Yvonne&Jan-Willem:
    2 september 2016
    Ja we hebben er erg veel zin in! :) Bedankt voor je reactie! We hebben wel een wereldstekker met drie punten, ik denk dat het die is toch? Anders inderdaad maar eens kijken op de luchthaven. Hoe hebben jullie dat trouwens gedaan met de safari's in het Krugerpark? Wij willen namelijk 1 of 2 keer met een gids, moet je dit van te voren boeken of is het daar ook ter plekke te boeken? We zijn erg benieuwd! Dankjewel!
    Groetjes!
  9. Maya:
    6 september 2016
    Hoi Yvonne en Jan-Willem,

Wij hebben in Kruger gewoon met de eigen huurauto rondgereden. Het viel ons op dat het meeste wild te zien was (waar wij het niet verwachtten) op de geasfalteerde wegen en in de buurt van de kampen (vooral rond Satara hebben we veel dieren gespot). Je kunt via de site van de Zuid-Afrikaanse wildparken (http://www.sanparks.org) volgens mij, naast accommodatie, ook safari's boeken en wij hebben ook mensen ter plekke bij de receptie van een van de restcamps een safari zien boeken. Veel plezier maar dat gaat ongetwijfeld lukken!