Dubai-Abu Dhabi deel 4

11 januari 2017 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Hoi allemaal

Hier is dan toch echt ons laatste verslag over Dubai. We hadden nog even de hoop dat de vlucht opnieuw geannuleerd zou worden gezien het nog steeds hard sneeuwt in Istanbul maar dit keer konden we dinsdag toch echt al online inchecken en woensdag ook daadwerkelijk vertrokken.

Maar nu nog even terug naar zondag, de eerste van onze 3 bonusdagen. En tja die bonusdagen kun je natuurlijk doorbrengen bij het zwembad, op het strand of in een van de vele shoppingmalls, maar je kunt natuurlijk ook naar Abu Dhabi. Dat is met de bus 2 uurtjes rijden van Dubai en is een van de andere emiraten (in totaal zijn er 7 emiraten die samen de Verenigde Arabische Emiraten vormen en waarvan Dubai en Abu Dhabi de bekendste zijn). Gelukkig ligt ons hotel op loopafstand van het busstation en om 10 voor 10 stonden we daar klaar. Er blijken 2 rijen te zijn: 1 voor de families en de andere voor alleenreizende mannen. Die eerste rij gaat telkens voor dus met een beetje pech sta je er als man alleen een hele tijd te wachten als er veel families zijn. Gezien wij in de familierij stonden konden we meteen de eerste bus nemen en 2 uur later waren we in Abu Dhabi.

Daar eerst een shoarmabroodje gegeten in een shoppingmall (die malls zijn zo groot dat je erin kunt verdwalen) en toen met de taxi naar de Sheikh Zayed Grand Mosque. Dit is echt een gigantische moskee die letterlijk en figuurlijk oogverblindend mooi is (het witte marmer doet pijn aan je ogen in de zon). Niet-moslims mogen hem ook bezichtigen maar mannen moeten wel een lange broek aan en vrouwen zelfs helemaal van top tot teen bedekt (lange broek, wijdvallend shirt met lange mouwen en een hoofddoek). Heb je dit niet bij je dan kun je er een gewaad lenen (de mannen een lange witte jurk en de vrouwen een lange bruine met capuchon eraan). Ik had het al op internet gelezen en was voorbereid (de leenjurken leken me niet zo heel fris, vooral de capuchons), maar wat is dat warm zeg zo volledig bedekt met zwarte sjaal op je hoofd bij een temperatuur van 27 graden! En dan te bedenken dat de vrouwen hier het hele jaar zo rond lopen, ook in de zomer als het 50 graden is en dan ook nog vaak met gezichtsbedekking.

Sheikh Zayed Grand Mosque           Sheikh Zayed Grand Mosque 3

De moskee bestaat van buiten uit wit marmer en binnen is het een en al goud dat er blinkt. Mij lijkt het meer gebouwd om mensen versteld te doen staan dan dat het gebouwd is om er het geloof te belijden. Al die overdaad lijkt me alleen maar af te leiden als je er komt om te bidden. Biddende mensen zijn er dan ook amper, toeristen des te meer. Er hangt een hele lijst op van zaken die er niet mogen; je mag niet op de grond zitten, kinderen mogen niet spelen, je mag elkaar niet aanraken (speciaal ander bordje dat je een kind wel bij de hand mag nemen) , je mag alleen stokstijf stil staan voor de foto etc. Lars wilde voor een foto zijn duimen opsteken zo van  “mooi hier” maar werd meteen teruggefloten. Heel ontspannen was het bezoek dan ook niet maar wel echt de moeite waard om eens gezien te hebben. Echt een heel mooi gebouw waar we onze ogen uitgekeken hebben.

Sheikh Zayed Grand Mosque 2

Erna hebben we wederom een taxi genomen maar nu naar het Emirates Palace, een van de duurste hotels die gebouwd zijn ter wereld (de bouw kostte meer dan 6 miljard dollar!). Het is gebouwd in de vorm van een Arabisch paleis en zou qua luxe vergelijkbaar zijn met de Burj Al Arab. Helaas kunnen we dat niet beamen of ontkennen want bij het eerste zijn we enkel in de lobby geweest en bij het tweede kun je enkel binnen als gast.

4 sjeiks bij elkaar :-)Het is in elk geval een en al pracht en praal. Wij vonden de buitenkant en dan vooral het zicht op de wolkenkrabbers er tegenover minstens zo mooi als de binnenkant. Binnen kun je blijkbaar koffie drinken met echte goudsnippers in! Dus wil je eens iets anders dan cacao of kaneel op je cappuccino dan moet je hierheen.

Emirates Palace                  zicht vanaf Emirates Palace

In plaats van met goudsnippers hebben wij onze magen gevuld met een lekkere Thaise curry voordat we de bus terug hebben genomen naar Dubai.

Maandag zijn we de dag rustig begonnen met zwemmen en luieren in het zwembad op het dak van het hotel en erna hebben we de metro genomen naar de Dubai Mall. We waren er al een paar keer geweest maar hadden nog steeds niet alles gezien; zoals een enorm Dinoskelet (met een bizar klein hoofdje) en een volledige indoor schaatsbaan van olympische afmetingen. Het feit dat we al 2 keer eerder in de mall waren geweest en dit gewoon nog niet gezien hadden geeft wel enigszins aan hoe groot het hier is.  Eigenlijk vinden we dat er TE veel winkels zijn; er zijn er zoveel dat je gewoon geen zin meer hebt om eraan te beginnen met shoppen. Op onze traditiegetrouwe koelkastmagneten na hebben we dan ook enkel een paar schoenen voor Lars gekocht.

Ook vandaag weer genoten van het fonteinenspektakel voor de Burj Khalifa voor we terug zijn gegaan naar “ons” wijkje (Burj Dubai) en daar nog even gekeken hebben naar de voorbijvarende bootjes op de Creek.

Dinsdag zijn we begonnen met heel hard duimen dat we wederom niet zouden kunnen inchecken vanwege een geannuleerde vlucht maar dit keer lukte het wel en dat betekende dat nu dan toch echt de laatste dag was aangebroken van ons verblijf hier. Besloten om het shuttlebusje naar het strand te nemen en zo werden we afgezet bij Kite Beach. Werkelijk een heel mooi stuk strand. In de buurt zijn een paar foodtrucks en kleine restaurantjes en er zijn verschillende sport- en speelfaciliteiten. Je bent er dan ook niet alleen maar al met al viel het nog mee met de drukte en hebben we wat geluierd, in zee gezwommen en schelpen gezocht. De hele vakantie fanatiek gesmeerd met factor 30 om onze witte velletjes te beschermen maar net de laatste dag tijdens de lunch met mijn niet-ingesmeerde rug in de zon gezeten en nu dus een apart roze/rood tintje.

Kite Beach

Vanaf Kite Beach heb je aan de ene kant uitzicht op de Burj Khalifa en aan de andere kant op de Burj Al Arab. Een prachtige afsluiting dus van deze (verlengde) week.

Tot slot zijn we nog maar eens Indiaas gaan eten (dat mogen ze ons, afgewisseld met Thais, wel elke dag voorzetten) voor we onze bedjes opzochten voor een te kort nachtje want om 2.45 ging de wekker alweer om de vlucht niet te missen.

En nu dus weer thuis in het koude, regenachtige Belgie.

I love Dubai ;-)

Van tevoren wisten we niet goed wat we van Dubai zouden vinden. Daar kunnen we nu een antwoord op geven: we hebben er 10 heerlijke, ontspannen dagen gehad. Het is een wonderlijke stad van superlatieven. Futuristisch, een bijzondere mengeling van allerlei culturen, het perfecte weer (in onze winter dan). Ben je een zonliefhebber, houd je van shoppen en luieren aan zee en in het zwembad en van moderne architectuur dan zou ik geen moment twijfelen en hier zeker eens heen gaan. Houd je meer van natuur, wandelen en dwalen door kleine steegjes dan is het misschien niet de beste bestemming voor je. Wij vonden het in elk geval heel leuk en interessant om eens allemaal gezien te hebben en het perfecte weer van zon en 25 graden midden in de winter heeft daar zeker aan bijgedragen. Of we er snel terug gaan weet ik niet (na 10 dagen hebben we het idee wel het grootste deel van de bezienswaardigheden te hebben gezien), maar als ze me morgen een gratis reisje erheen zouden aanbieden zou ik het zeker niet afslaan.

Het is in elk geval geen stad zoals welke andere stad dan ook waar we geweest zijn en je zou het toch echt eens zeker 1 keer zelf moeten zien.

Bedankt weer voor het meelezen en hopelijk tot snel!

Groetjes

Tom, Maya en Lars

1. Pia & Rob:
    Lieve Maya,
    Fantastisch beschreven...alweer!
    Wanneer ga jij nu eens eindelijk je reisverslagen in boekvorm gieten? Ik sta je graag terzijde...want rond april zal mijn boek uitkomen. Dus ik weet al zo'n beetje hoe het werkt hahahaha!
    Groetjes Pia en Rob
  2. Yvonne van der Laan:
    11 januari 2017
    Jammer, dat jullie niet nog een paar extra bonusdagen kregen, maar jullie hebben lekker genoten van jullie mazzeltje zo te zien. Abu Dhabi lijkt mij ook echt super om een keer te zien, vooral die bijzondere moskee, heel gaaf... maar wat een strenge toestand daar, volgens mij loop je daar idd niet heel relaxt rond. :) Welkom thuis!
  3. Mutti/oomsel:
    11 januari 2017
    Bedankt voor de prachtige verslagen/foto's.Wil er volgend jaar in de winter dolgraag heen.
  4. Bart ibens:
    30 januari 2017
    Dag Maya, wat een reisverhalen. Niet gedacht dat reizen in Dubai toch weer zo avontuurlijk kan zijn. Maar ja jullie zitten dan natuurlijk ook niet opgesloten in een hermetisch ressort. . Onze blik op de crazy futuristische stad Abu Dhabi is bij deze dan ook weer compleet bijgesteld. Bedankt voor je mooie verhaal. X