Zwitserland

26 augustus 2021 - Opglabbeek, België

Hoi allemaal,

Inmiddels zit ik thuis in de tuin in het zonnetje, zijn de koffers weer uitgepakt en hangt de laatste was te drogen maar ik neem jullie nog even mee naar de laatste paar dagen van onze vakantie.
Vrijdagochtend op het gemakje vertrokken uit Colico  voor het eerste stuk van de terugreis die we onderbreken met een tussenstop in Zwitserland. Overigens is de keuze op Zwitserland ook tot stand gekomen op grond van de coronaregels; voor een tussenstop in Oostenrijk, Duitsland of Frankrijk zou Lars opnieuw een PCR test moeten doen voor we het land binnengaan en probeer dat maar eens te regelen in Italië. Zwitserland heeft de leeftijdsgrens voor de test op 16 liggen en dat maakte dus dat de keuze daarop viel. De keuze waar in Zwitserland hing puur af van waar we nog een hotel konden vinden en werd dus Zürich.
Na onze  boterhammen nog in Italië te hebben opgegeten aan een piepklein meertje boven het Comomeer zijn we noordwaarts gereden. Een enorme slingerweg door de bergen. Sommige stukken hadden zoveel haarspeldbochten dat het van boven uitzag als het parcours van  een computerspelletje (ik waande me Luigi in Mario Carts)
Na de pas over te zijn gegaan waren we in Zwitserland waar we gelukkig nog een autobahnvignet konden bemachtigen bij het enige tankstation voor de autoweg. Het landschap verandert hier trouwens enorm in een paar km. Zat je in Italië nog tussen weliswaar hoge maar ronde bergtoppen, in Zwitserland waren het opeens spitse toppen en naaldbomen.
Prachtige route naar Zürich waar tot onze verbazing geen bergen meer te zien waren…  Het onvoorbereid op reis gaan levert toch wel verrassingen op… en waar ik door alle veranderingen in de voorbereidingen een wandelende atlas van Europa was geworden, is Zwitserland er duidelijk bij ingeschoten… pas na 3 uur googlemaps te hebben gebruikt viel me in dat Zwitserland niet bij de EU hoort en jehier dus je internetbundel niet kunt gebruiken. Ik houd mijn hart vast voor de rekening; 4 euro per MB…

bergen weg

En dus ook geen bergen maar wel een gigantisch meer.. (dat had ik dan in gedachten  weer aan Genève toebedeeld..). Overigens staat op de postkaarten van Zurich de stad afgebeeld met erachter het meer én bergen… in het echt lijken de bergen uitgegumd… het was dan misschien een beetje heiig maar toch zonnig en onbewolkt dus heel apart dat er gewoon geen glimp van te zien was.
Ons hotel lag een stukje buiten het centrum en zaterdag zijn we naar Genève gereden waar we de auto bij het meer hebben geparkeerd (tip van Flip: als je hier wil parkeren ga dan naar de parking van het Chinees paviljoen, daar betaal je €0,50 per uur, in de rest van de stad €4,00 per uur)en toen langs het meer naar de binnenstad zijn gelopen. Wat een gezellige stad is Zürich! Een heel leuk pad langs het meer met overal grasveldjes waar mensen liggen te zonnen en lezen. Op het meer zie je heel veel bootjes, subs en kano’s. Het centrum, dat pal aan het meer begint, is niet zo groot (althans het oude deel) maar heel gezellig met overal terrasjes. Helaas zijn de prijzen iets minder gezellig (4 euro voor een glas water, 23 voor een broodje) waardoor je er niet snel uren neerstrijkt. Zürich staat in de top 3 van beste steden ter wereld om te leven en daar kunnen we ons iets bij voorstellen.
Na een rondje centrum weer terug langs het meer waar Lars nog even in zijn gewone short in heeft gezwommen. (helemaal passend bij het ontbreken aan voorbereiding sleep ik de hele vakantie rond met een rugzak met zwemspullen maar nu lagen ze nog in het hotel..)

Zurich Zurich Zurich meer met stad  Basel

Zondag was regen en kou voorspeld maar we besloten om het toch erop te gokken en naar de Rheinfall te gaan. Ik denk dat er vroeger in de aardrijkskundeles iets mis is gegaan want ik had er nog nooit van gehoord terwijl het toch de grootste, op zichzelf staande waterval van Europa is. Niet zozeer hoog (slechts 15 meter hoog) maar wel breed en met een enorme hoeveelheid water die er per minuut doorstroomt. Sowieso vind ik watervallen altijd iets fascinerends hebben (nou ja bijna altijd, die bij het Iseomeer was een beetje triest), maar deze is wel erg indrukwekkend. Hij is ook heel mooi gelegen bij een kasteeltje en hij valt van alle kanten goed te bekijken, wat we dan ook gedaan hebben.

Rheinfall voorkant Rheinfall Rheinfall Rheinfall

Erna door naar Basel voor onze laatste overnachting. Over Basel wisten we nog minder dan over Zürich en de buitenwijken zagen er niet al te denderend uit,  maar wat een enorm mooi oud centrum heeft de stad! Prachtige gebouwen, het lijkt wel een openluchtmuseum. We hebben er nog tot na zonsondergang rondgelopen en toen zat de laatste vakantiedag er dan helaas toch op. Zwitserland was een leuke afsluiter  van de vakantie!

Basel centrum Basel BaselBasel rivier

Maandag terug naar huis gereden en onderweg de laatste stap van de rubiks kubus geleerd. Het doel van  Lars en mij om hem te leren oplossen voor het einde van de vakantie is dus bereikt.

En hierbij is een einde gekomen aan dit blog en een fijne vakantie. Het had met al die wisselende coronaregels nogal wat voeten in de aarde voor we een bestemming hadden gevonden waardoor de voorpret ontbrak, maar alles is gelukkig op zijn pootjes terecht gekomen (oké hotel in Zürich heeft de creditcard dubbel belast dus een pootje moet nog even rechtgezet worden). We hebben een fijne vakantie gehad en het was heerlijk om even in een andere omgeving te zijn geweest. De natuurpracht van de Dolomieten, de charme van Venetië, de verrassing van het rustige Gardameer, de pracht en praal van de Duomo van Milaan, de avontuurlijke watervalwandeling bij het Iseomeer, de (iets minder positief verrassende) drukte bij het Comomeer en de leuke tussenstops in Zürich en Basel met uitstap naar de Rheinfall heeft het toch tot een afwisselende vakantie gemaakt.
Leuk dat jullie ons blog gelezen hebben en bedankt voor alle reacties!
Volgend jaar hopen we dat 3x scheepsrecht is en we dan toch naar Panama kunnen (en anders zijn er inmiddels genoeg plannen B voorbereid als alternatief ).

tot dan of eerder in het echt natuurlijk!

groetjes van ons

wij voor waterval

1. Familie Konings:
    26 augustus 2021
    De cirkel is rond.... na 3 prachtige weken weer thuis. Dankjewel dat we afstand konden meevoeren van jullie mooie vakantie.
  2. Pia & Rob:
    26 augustus 2021
    Wat fijn dat jullie weer gezond thuis zijn. En wat jammer dat dit blog weer even stopt...ik verheug me altijd op jullie avonturen en de leuke schrijfstijl :-) Ik hoop dat jullie reis naar Panama door kan gaan in 2022 [zonder Murphy hahahaha]...dan zit ik weer op het puntje van de stoel om jullie belevenissen mee te 'beleven'. Het was weer gezellig en tot gauw.
    Lieve groetjes van Pia en Rob [die ik altijd alles mag vertellen over jullie avonturen]
  3. Marion:
    26 augustus 2021
    Dankjewel voor de prachtige uiteenzetting van jullie mooie reis en de schitterende foto’s. Ik heb ervan genoten. Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn😘
  4. Petra:
    28 augustus 2021
    Prachtige reis was het en weer erg leuk om jullie zo te kunnen volgen! Fijn dat jullie veilig en wel weer thuis zijn. Nog even nagenieten en op naar jullie volgende reis!