Israël deel 3: Jeruzalem en Tel Aviv

5 november 2017 - Tel Aviv, Israël

Hoi
Hier is helaas alweer het laatste reisverslag over Israël. De week is omgevlogen en we hebben het heerlijk gehad!
Donderdag was onze laatste dag in Jeruzalem. We zijn begonnen met een bezoekje aan de Tuin van het Graf waar Jezus begraven zou zijn. In de bijbel staan details vermeld die terug te vinden zijn op deze plek. Toeval of niet; het is in elk geval een mooie rustige tuin midden in een druk deel van de stad.
Na nog een korte stop om een foto te maken van de buitenkant van het Rockefeller museum zijn we de oude stad ingelopen om falafel en kebab te eten. Ons doel was de Olijfberg maar we zijn eerst een tijdje blijven hangen bij de Klaagmuur. Elke maandag en donderdag is hier Bar Mitswa. Dit is een ritueel voor jongens die 13 jaar zijn geworden en vanaf dan in religieus opzicht meerderjarig zijn. Er wordt voorgelezen uit de Tora, er wordt gezongen en met snoepjes gegooid. Het vindt plaats bij het deel van de Klaagmuur dat voor mannen bestemd is, maar de vrouwen kijken over een soort schutting en zingen en klappen mee. We hadden het geluk dat net waar wij een plekje bij de schutting konden bemachtigen een groepje bezig was met het ritueel. Enorm bijzonder om mee te maken en dat nog wel op zo’n plek als bij de klaagmuur Voor wie ooit naar Jeruzalem gaat; zorg dat je op een maandag of donderdag tussen 11.00 en 15.00 bij de Klaagmuur bent om deze ervaring niet te missen!Bar Mitswa 1                           Bar Mitswa 4

Na het bezoek aan de Klaagmuur zijn we via de Damascus Gate naar de Olijfberg gelopen. Onderaan de berg vind je het graf van Maria (we hoppen van het Christendom naar het Jodendom en via de Moslimwijk weer terug); via een indrukwekkende trap kom je in een grot verlicht met honderden lampjes. Naast de grot met het graf van Maria ligt de Basiliek Van Alle Naties; een kerk met een prachtige mozaïekvloer. Wij waren echter vooral onder de indruk van  de olijfbomen in de tuin die wel tweeduizend jaar oud zijn. Dit zou de plek zijn waar Jezus werd gearresteerd.
Al ons gebrek aan Bijbelkennis is hier in een paar dagen tijd volledig bijgespijkerd. We hebben zo’n beetje de hele Kruisweg afgelegd de afgelopen dagen (oke, soms in omgekeerde volgorde als dat routetechnisch beter uitkwam en het viel ook best te combineren met andere delen van de oude stad)

Zicht vanaf de Olijfberg              Zicht op kerk alle Naties
Van de plek met  de olijfbomen is het een hele klim naar de top van de Olijfberg vanwaar je een prachtig zicht hebt op het Joods kerkhof met daarachter de Tempelberg.  Na de klim snakten we naar een ijsje of drankje maar we hadden geen enkele shekel meer op zak en de dichtstbijzijnde pinautomaat lag in de oude stad; juist weer helemaal terug waar we vandaan kwamen.
Na geld, drinken en ijs te hebben gevonden nog even gedwaald door de kleine steegjes en pleintjes. Elke keer kom je weer op andere plekken met nieuwe verrassingen en het lijkt een waar openlucht museum. Absoluut een van de meest fascinerende steden die er is. Meer cultuur per km2 is moeilijk te vinden.
Wat wel moeilijk te vinden is zijn leuke magneten. Aan magneten geen gebrek maar eentje vinden die niet oerlelijk is, is nog een kunst.
Omdat we pas een kilometer of 15 hadden afgelegd die dag zijn we ook nog maar helemaal via het nieuwe deel van de stad, met een tussenstop bij de Thai, teruggelopen naar ons guesthouse.

Vrijdag uitgecheckt en met de bus naar Tel Aviv. Bij zonsondergang begint de Sabbat en vanaf dat moment ligt het halve land plat (Tel Aviv schijnt mee te vallen maar in grote delen van het land rijdt het openbaar vervoer niet meer). Het was dus zaak om ruim van tevoren in Tel Aviv te arriveren. Nou ja Tel Aviv; ik dacht dat we een appartement in Tel Aviv hadden maar blijkbaar had ik de afstand bij booking.com niet gezien en blijken we in Bat Yam te verblijven: een zuidelijke voorstad. We hebben hier een appartementje vlakbij de zee. De verhuurster is een Russische die geen woord Engels spreekt en alle communicatie verloopt via google translate..
Van buiten ziet het uit als een oostblokflat maar binnen is het prima en na de bagage te hebben gedropt zijn we naar het strand gegaan waar we een heerlijke wandeling hebben gemaakt en wat geluierd. Een heerlijk terrasje aan zee maakte de relaxdag compleet.

Zee Tel Aviv                     Tel Aviv
Overdag is het hier 25 graden en volop zon maar na zonsondergang koelt het merkbaar af en we besloten eerst een trui te gaan halen voor we gingen eten. Eten; tja dat was makkelijker gezegd dan gedaan ; sabbat was immers begonnen en elk restaurantje in een straal van 3 km dat we op tripadvisor vonden bleek gesloten te zijn (Lars had zijn hoop op Mc Donalds gevestigd maar zelfs die bleek gesloten). Uiteindelijk een pizzabroodje gehaald bij de bakker op de hoek.

Zaterdag weer een flinke strandwandeling gemaakt. Gezien het weekend is, gaan veel Israëli een dagje naar zee. In Bat Yam (waar wij zitten) zijn dit voornamelijk de oudere mensen die met klapstoelen, parasols en koelboxen in groepjes bij elkaar zitten. Een stuk verderop ligt Jaffa waar langs het strand alternatieve marktjes met straatartiesten zijn en waar het al een stuk hipper wordt en veel jonge gezinnen te vinden zijn.

Straatartiest Jaffa                Jaffa

Nog verder naar het noorden (onze kuitspieren maken overuren met het wandelen in het zand) ligt Tel Aviv waar het helemaal hip en jong is. Er wordt heel veel gestrand tennist. En niet zomaar een beetje heen en weer slaan maar bloedfanatiek wordt zo hard men kan tegen het rubberen balletje geslagen. Als iemand een bal mist moet je op tijd zien weg te raken. Tot nu toe vind ik dit de gevaarlijkste plek van Israël…
Bij zonsondergang terug naar Bat Yam gegaan en onderweg nog in het oude deel van Jaffa shoarma gegeten. Israël is bepaald geen goedkoop land, maar waar je in Jeruzalem nog voor redelijke prijzen kunt eten (vergelijkbaar met NL/BE) is het hier een stuk duurder (voor een broodje shoarma wordt zonder blikken of blozen 20 euro gevraagd). Tel Aviv vinden we trouwens totaal niet vergelijkbaar met Jeruzalem. Waar je in Jeruzalem aan bijna iedereen wel kunt zien welk geloof hij/zij aanhangt, is in Tel Aviv geen keppeltje, kruis, hoofddoek of andere uiting van geloof te bekennen.
We hebben in 1 week tijd 3 heel verschillende delen van Israël gezien (Jeruzalem, Dode Zee gebied en Tel Aviv) en we vonden het een prachtige vakantie die aan mijn hoge verwachtingen voldeed en Tom zijn mening volledig heeft doen

Bedankt voor het meelezen en de reacties en houd de site in de gaten voor een update van de foto’s zodra we thuis zijn.