Tsjechië deel 2; Reuzengebergte

5 augustus 2022 - Harrachov, Tsjechië

Dobry Den!

Allereerst bedankt voor alle leuke reacties hier en op Facebook; fijn dat jullie ons blogje weer allemaal gevonden hebben!

Dit keer gaan we even terug naar dinsdag. Om half 7 werden we gewekt door een hels kabaal; geen sirenes dit keer maar een buurman die met de kettingzaag een boom (of heel bos) te lijf ging. Ontbijt was pas vanaf 8 uur dus we hebben ons nog maar eens omgedraaid en omgedraaid en omgedraaid,  maar de slaap vatten zat er niet meer in. Denk dat de buurman ook om 8 uur ontbijt want toen werd het eindelijk stil maar waren wij inmiddels ook al lang en breed op.
Na het ontbijt en te hebben uitgecheckt (de kamerupgrade die we gekregen hadden moesten we gewoon betalen 😂) waren we snel weer onderweg (toch een voordeel van niets uitpakken..) en vertrokken naar Harrachov; een plaatsje in het Reuzengebergte niet ver van de Poolse grens.

Halverwege kwamen we langs Liberec, waar we een paar uur gestopt zijn. Het is een leuke studentenstad met 100.000 inwoners die toch een stuk kleiner aandoet. Totaal niet ingelezen beetje gaan ronddwalen en meteen op een gezellig plein met mooi stadhuis (dat Lars aan Brussel deed denken..)gestuit. Verder nog wat door gezellige straatjes rondgestruind en Lars blij gemaakt met een boba-thee.

Stadhuis Liberec

Liberec

Bobathee

In de middag verder gereden naar Harrachov waar we rond 15 uur in het hotel waren zodat we nog de tijd zouden hebben om een paar uur te relaxen aan het zwembad.. althans ik dacht een hotel met zwembad geboekt te hebben. In werkelijkheid was er geen zwembad maar wel een sauna en jacuzzi. “Ook leuk”, dachten we,  maar helaas bleek dit alleen gratis toegankelijk van 9 tot 15 uur, erna kon je het afhuren voor € 60 voor een half uur en was het ook al bezet. Geen zwembad dus, maar wel weer een upgrade naar een kamer met balkon (benieuwd of hier ook meerkosten zijn…)dus daar maar wat zitten relaxen met zicht op een berg met schapen en het geluid van heel veel sprinkhanen (het ultieme vakantiegeluid vind ik).
Harrachov is echt een wintersportdorpje compleet met enorme schans maar ook in de zomer is het een toeristisch plekje (ons hotel ligt er net buiten) waar veel Tsjechen op vakantie gaan.

Woensdag uitgeslapen en na een enorm uitgebreid ontbijtbuffet besloten om naar de sauna en jacuzzi te gaan. Het is buiten weliswaar 30 graden, maar gebruik maken van die sauna en jacuzzi zullen we.. Overigens hadden we het nu ook helemaal voor ons zelf (goh wat gek met 30 graden en net na het ontbijt..).

Jacuzzi hotel

Met weer brandschone poriën zijn we ’s middags naar de waterval in de buurt gewandeld. Leuk tochtje door het bos en de waterval zelf was ook wel aardig. Het leukste was echter het mensenkijken. Kinderen spetterden in de poeltjes onder de waterval en volwassenen deden (de een al handiger dan de ander) pogingen om over rotsblokken van de ene oever op de andere te raken zonder zonder natte voeten te halen

Wodospad Mumlawy Waterval

Na het eten (we hebben een heerlijk Italiaans restaurant ontdekt waar we meteen maar 3 dagen op rij zijn gaan eten (even geen verrassingen meer)), zijn we nog naar de bobsleebaan gegaan waar Lars en ritje gemaakt heeft.

Lars in de bobslee Boom met schoenen

Donderdag op tijd op want we wilden een flinke wandeling in het nationaal park gaan maken. Te voet zou het vertrekpunt 9 km van het hotel liggen  maar per auto was het 45 minuten rijden via haarspeldbochten tot de parkeerplaats en toen nog een kwartier in een bus die ons dan echt naar het startpunt bracht. En samen met ons nog een buslading Tsjechen. Twee jaar geleden was ons in Polen al opgevallen hoeveel mensen er wandelen (van jong tot oud) en ook hier is dat het geval. Overigens is het gebied zo groot dat het er toch heerlijk rustig is.

Nationaal park grens PolenHeideKrkonossky narodni park

Bij het Reuzengebergte moet je denken aan een gebied met heel veel naaldbomen (hele kleintjes), heide en venen (beetje Mechelse Heide meets Hoge Venen maar dan in de bergen) We hebben er een flinke tocht gemaakt . Het is hier bloedheet en er was weinig schaduw dus bij elk stroompje water de petten kletsnat gemaakt ter afkoeling. Tot Toms grote vreugde heeft hij nog 2 slechtvalken gespot. Ook nog langs de bron van de Elbe gekomen en onbewust de Poolse grens overgestoken.

Afkoelen in riviertjeAlle steden waar de Elbe doorstroomt
 Wandeling

Was echt een prachtige wandeling! Overigens zijn er wel bewegwijzerde wandelroutes maar nergens een overzichtskaart (althans niet door ons gevonden). Je hebt dus geen idee of je route 2, 10 of 34 kilometer gaat zijn. Gelukkig hebben we een goede wandelapp dus mocht je ooit deze kant op komen is dat wel handig…

Zo dadelijk gaan we uitchecken (Tom en Lars zitten opnieuw in de jacuzzi) en dan verder naar  Cesky Raj (het Boheems paradijs).

groetjes!

1. Pia & Rob:
    5 augustus 2022
    Mooie omgeving! Leuke foto's! Verheug me weer op het volgende verhaal :-)
    Lieve groetjes oet Mestreech xxx
  2. Harry Golsteijn:
    5 augustus 2022
    Een heel stukje Tjechie.....wij hebben daar ook veel gewandeld👍
  3. Familie Konings:
    5 augustus 2022
    Wat heerlijk om het vervolg van jullie reis te lezen …. En wat leuk geschreven …. Lijkt wel of we er zelf bijzijn…. En door de foto’s krijgen we een mooie indruk van alles….. tot de volgende weer … 😊👋
  4. Petra:
    5 augustus 2022
    Wat een mooi gebied! Prachtige foto’s ook weer en geweldig om mee te lezen😃
    Fijne reis nog!
    Groetjes,
    Petra
  5. Marion:
    6 augustus 2022
    Wat een mooi wandelgebied. Complimenten dat jullie in die bloedhitte zo’n grote wandeling gemaakt hebben. Ben heel benieuwd naar jullie volgende bestemming(Cesky Raj). Nog heel veel reisplezier😘
  6. Opa koek:
    6 augustus 2022
    Weer een leuk verhaal over jullie avontuur , en prachtige foto's van een prachtig land, vooral de foto van onze sportieveling in de bobslee, toppie.