Tsjechië deel 5; Cesky Krumlov en Lipnomeer

15 augustus 2022 - Lipno nad Vltavou, Tsjechië

Hallo allemaal,

Hier is dan alweer het laatste verslag over Tsjechië, na bijna 2 ½ week verlaten we morgen dit mooie land. Gelukkig rijden we nog niet naar huis maar gaan we eerst nog een week naar Oostenrijk, maar daarover meer in het volgend verslag.

Nu dus terug naar vorige week donderdag.. doordat we op zoveel verschillende plekken zijn geweest en zoveel verschillende dingen gedaan hebben, voelt het alsof we al veel langer weg zijn en ik moet echt al even graven wat we donderdag ook alweer gedaan hebben. In elk geval vertrokken vanuit Praag naar Cesky Krumlov: woensdagavond gekeken op Googlemaps en het zou iets meer dan 2 uur rijden zijn, donderdagochtend gaf hij echter bijna 4 uur aan. Blijkbaar een enorme file op de autoweg richting Praag dus stuurde Waze (hoewel ik Tom er soms ook van verdenk om stiekem de kortste ipv snelste route in te geven zodat we op deze off the beaten track routes  uitkomen) ons via allerlei binnendoorweggetjes  Het duurde bijna 3 ½ uur om in Cesky Krumlov te arriveren maar toegegeven; het was wel een prachtige route door bossen en het platteland. In Cesky Krumlov verbleven we in een appartementje op 15 minuten lopen van het centrum, maar het hele plaatsje is zo pittoresk dat het eigenlijk jammer zou zijn om pal in het centrum te zitten omdat je dan al veel leuke straatjes mist.

Zicht vanaf kasteel Centrum Cesky Krumlov

Het staat op de Unesco lijst en dat is volledig terecht vinden wij. Een heel gezellig stadje met allemaal prachtige huizen, smalle straatjes, een mooi kasteel dat er bovenuit torent (ik zou bijna zeggen uiteraard, want elk dorp lijkt hier wel een eigen kasteel te hebben) en de rivier de Moldau die erdoor stroomt en waar je op kunt kayakken of raften. Het is dan ook een toeristische bestemming maar het valt ons enorm mee qua drukte. We horen er amper Nederlands en de Tsjechen die in eigen land op vakantie zijn voelen voor ons niet als echte toeristen.

Cesky Krumlov Uitzicht Cesky Krumlov

We zijn neergestreken op een terrasje aan het water en kregen er gratis entertainment bij: vlakbij het terrasje was een stroomversnelling waar menige kayak omkiepte.

Kayakken

Het is dan ook vast niet moeilijk raden wat wij vrijdag hebben gedaan: juist; een kayak gehuurd (een driepersoons) en daarmee een tocht van 15 km gemaakt naar het volgend plaatsje. Wat een topdag; dwars door het prachtige centrum en erna door de bossen. Onderweg kun je overal stoppen wat we dan ook een paar keer gedaan hebben bij terrasjes en op een soort camping waar je ook wat kunt eten. Ze hadden onweer en regen voorspeld maar tot nu is het steeds droog geweest en vrijdag was het lichtbewolkt en 25 graden; ideaal kayakweer dus. Voor degenen die zich afvragen hoe wij de stroomversnellingen hebben doorstaan.. we moeten jullie teleurstellen want we zijn niet omgekiept. Helemaal op het eind ging het bijna mis toen we op een haar na de aanlegplaats misten maar we konden nog net op tijd op aanmeren (dit was vast ook categorie entertainment voor de mensen die aan het kijken waren) voor we nog kilometers verder hadden moeten roeien. Als je hier een andere kayak passeert roept iedereen trouwens vrolijk “Ahoy”

Kayakken Kayakken op de MoldauKayakkenHome made limonade

Zaterdag hebben we nogmaals rondgestruind in Cesky Krumlov, zijn naar het kasteel gewandeld, op terrasjes aan de Moldau gezeten en ons getrakteerd op een cinnamon chimney (waar ik me al 3 dagen op verheugde maar die dit keer tegenviel) en Lars op een wafel met fruit, ijs en slagroom.

Wafel met fruit ijs en slagroom

In de namiddag zijn we naar het Lipnomeer gereden; het grootste meer van Tsjechië op de grens met Oostenrijk en Duitsland, dat een favoriete vakantiebestemming is van Tsjechen, Duitsers en Oostenrijkers. Gelukkig verbleven we niet in het drukke vakantieoord Lipno nad Vltavou maar aan de overkant van het meer in een  appartement  pal aan het water. De naam “marvelous lake view” vonden we wel ietwat misleidend want ons uitzicht is op de parkeerplaats en kerk.. Die kerk lijkt trouwens permanent gesloten maar toch luiden elk uur de klokken..

Zondag hadden we bedacht rustig aan te doen en wat te zwemmen in en lezen bij het meer. Maar voor het eerst waren de weergoden ons niet helemaal goed gezind en was het zwaarbewolkt en met 20 graden best fris. Tja wat dan. Lars wilde “alles behalve wandelen”, maar veel meer dan dat en fietsen is er niet. Uiteindelijk is het geworden… minigolfen. Al een eeuwigheid niet meer gedaan, maar erg veel lol gehad. Het parcours ligt in een botanische tuin met allemaal mooie planten en vijvers.. Tot onze eigen verbazing is het gelukt om niet per ongeluk in de vijver te mikken, wel heeft Lars een (roze) bal van het terrein af weten te slaan, recht in de struiken. Na een tijdje zoeken vonden we.. een gele bal… hij was dus niet de eerste die hier wat hard sloeg.

Minigolf

Rond 15 uur brak de zon door en werd het meteen een stuk warmer en zijn we dan toch nog kunnen gaan zwemmen in het meer.

Maandag wel wakker geworden met een zonnetje en besloten om nu dan die luierdag te houden. Alleen zijn we niet zo heel goed in luieren dus zijn we naar een strandje om de hoek gewandeld en hebben daar een sup gehuurd waar we (lees Tom en Lars; ik heb het er nog geen 2 minuten op volgehouden, toen werd ik zeeziek…(op een meer zonder ook maar 1 golfje..)) ons een paar uur geamuseerd hebben.

Suppen Op de sup

Na de lunch bij ons appartementje nog wat gezwommen en gelezen en ’s avonds forel gegeten (de Tsjechen zijn vooral grote vleeseters, vis vind je niet veel, maar hier bij het meer dus wel).

En zo komt er dus een einde aan de reis door Tsjechië. We vonden het een prachtig en afwisselend land, absoluut een aanrader!

Hieronder nog wat zaken die ons zijn opgevallen:

·       De mensen wandelen en fietsen enorm veel, maar daarnaast roken ze ook veel en drinken ze heel veel bier

·       Er is hier veel akkerbouw, maar veeteelt hebben we niet gezien; geen koe of paard te bekennen. Overigens ook geen kat gezien, honden daarentegen wel veel.

·       De kinderen zijn opvallend rustig en netjes. Als je een kind hoort zeuren of rondrennen in een restaurant is de kans 99% dat het toeristen zijn..

·       De geldautomaten rekenen allemaal een andere wisselkoers en transactiekosten. Dit scheelt tot tientallen euro’s per opname.

·       De menukaarten zijn bijna altijd alleen maar in het Tsjechisch. Wij hangen  er dan met Google lens  boven en dat levert soms bijzondere vertalingen op… zoals.. “soep met uitwerpselen”.. wat dat echt is zouden we niet weten want het sprak ons toch niet echt aan..

·       In elk restaurant verkopen ze home-made limonade met vaak vers fruit in, erg lekker! Overigens wordt je bord meteen onder je neus weggehaald zodra je de laatste hap in je mond hebt gestopt. Kwestie dus van timen om ongeveer tegelijk klaar te zijn met eten.

Groetjes

Cesky Krumlov

1. Marion:
    15 augustus 2022
    De 5 prachtige reisverhalen en foto’s laten zien dat Tsjechie een geweldig land is om vakantie te vieren. Prachtige natuur/cultuur. Jullie hebben zo te lezen( en op de foto’s te zien) veel plezier gehad, lekker sportief bezig geweest. Nu nog een week Oostenrijk. Goede reis en nog heel veel reisplezier😘
  2. Marjan:
    16 augustus 2022
    Wat een prachtige reisverhalen en foto's. Jullie genieten er heerlijk van. Nog fijne vakantiedagen in Oostenrijk.
  3. Opa koek:
    16 augustus 2022
    Hallo wereldreizigers, jullie zijn weer een ervaring rijker geworden door jullie bezoek aan Tsjechië, heel mooi land trouwens, lijkt mij lekker relaxed het leven daar, en nu op weg naar Oostenrijk ook een mooi land, geniet nog maar lekker van het laatste weekje daar.
  4. Pia & Rob:
    16 augustus 2022
    Mooie foto's. Prachtige streek! Geniet maar lekker. By the way: hebben jullie 'murphy' thuis gelaten deze keer? Hahahaha.
  5. Familie Konings:
    17 augustus 2022
    Dankjewel voor jullie mooie verhalen en belevenissen in Tsjechië en dat we daardoor een klein beetje mee hebben kunnen reizen. Erg gaaf vinden wij die kanotocht trouwens ….. geniet van jullie vervolg in Oostenrijk …. Tot het volgende verslag …. 👋
  6. Petra:
    19 augustus 2022
    Wat een leuk land! Kan me goed voorstellen dat je goed moet denken waar jullie wat hebben gezien☺️ Fijn om te lezen wat jullie allemaal weer voor moois hebben gezien en hoe jullie je amuseren!
    Fijne reis nog en have fun in Oostenrijk!