Mexico deel 1

3 augustus 2025 - Valladolid, Mexico

Hola amigos

Leuk dat jullie ons weer gevonden hebben. Dit keer zijn we in Mexico, Yucatan om preciezer te zijn. Voor degenen die ons al lang volgen; inderdaad, hier zijn we 12 jaar geleden ook geweest (had het me makkelijk kunnen maken en de reisverslagen van toen kunnen kopiëren ;-)). Dit jaar wilden we liefst naar Guatemala, maar gezien de bizar hoge vluchtprijzen in combinatie met de vluchtduur werd het Mexico, bepaald ook geen straf. Woensdagochtend om 11.10 uur zouden we rechtstreeks met Tuifly van Brussel naar Cancun vliegen en voor het eerst sinds jaren leek het erop dat Murphy eens niet mee was. Alles ging wonderlijk soepel en om 11.00 uur zat iedereen klaar voor vertrek. Maar toen had Murphy ons weer gevonden.. Er bleek een technisch mankement waardoor iedereen het vliegtuig weer uit moest; er zou enkel opnieuw gestart moeten worden, maar er bleek toch iets meer  aan de hand waardoor we uiteindelijk 4 uur hebben moeten wachten. Maar toen we dan toch weer terug aan boord mochten en vertrokken, schoot het ook hard op en 10 ipv 12 uur later landden we in Cancun. Op de luchthaven liep geen drugshond maar een “voedselhond” rond en gezien Tom even vergeten was dat hij nog een banaan in de rugzak had, werd hij onmiddellijk ‘begroet’ door de hond. Banaan moest ingeleverd worden maar gelukkig geen boete. 

Auto opgehaald en naar ons guesthouse gereden (en weer opnieuw kennisgemaakt met de enorme verkeersdrempels die zonder waarschuwing opeens voor je opdoemen) waar we nog even in het zwembadje gedoken zijn voor we zijn gaan slapen.
Donderdag voor dag en dauw op (heerlijk zo’n jetlag; heb je tenminste nog wat aan je dag ;-) en na het ontbijt eerst de praktische zaken geregeld (geld, boodschappen). Ik heb meteen mijn Duo Lingo-Spaans in de praktijk kunnen brengen (nee niet ‘como manzanas’) . Erna zijn we naar Valladolid gereden. Onderweg hebben we nog een uur extra gekregen (blijkbaar ligt deze provincie in een andere tijdzone dan Yucatan, we liggen nu 8 uur op jullie achter) . In Valladolid zijn we samen met een enorm onweer aangekomen. Toen we dachten dat het over was zijn Tom en Lars snel in het zwembadje gesprongen en er nog sneller weer uit toen er  enkele tientallen meters verder de bliksem insloeg. 
Het is hier regenseizoen wat er op neer komt dat het ’s ochtends prachtig zonnig is en in de middag bewolkt raakt  met dus kans op onweer. Temperatuur ligt zo rond de 35 graden (en voelt door de hoge luchtvochtigheid nog hoger).

Gezien we door de jetlag nog in het ritme van vroeg naar bed en vroeg wakker worden zitten, besloten we om vrijdag om 6.15 uur naar Chichen Itza te vertrekken, ongeveer 45 minuten rijden. Om 8 uur gaat het open en er wordt aangeraden om 7 uur daar te zijn. We waren wat aan de late kant waardoor ik al ellenlange rijen voor me zag maar niets was minder waar; we stonden als eerste in de rij voor de kassa en klokslag 8 uur konden we naar binnen. Chichen Itza is een Mayastad en is een van de 7 nieuwe wereldwonderen. De piramide van Kukulcan zegt misschien niet iedereen qua naam iets, maar vast wel als je een foto ervan ziet:

wij bij Chichen ItzaChichen Itza opgraving Chichen Itza

We zijn er dus al eerder geweest maar het blijft prachtig en fascinerend. In het begin waren we er nagenoeg alleen maar ook op het drukste moment van de dag viel ons de drukte erg mee. De warmte daarentegen.. We hebben een paar uur rondgeslenterd en ons verwonderd over de prachtige bouwwerken (bijzonder is ook dat als je in je handen klapt er vanuit de piramide het geluid van een vogel terugkaatst). Die Maya’s konden mooie dingen bouwen! Aan souvenirkraampjes geen gebrek en Lars is dit jaar zelf aan het afdingen geslagen. Geef ons maar vaste prijzen, we zijn niet zo’n onderhandelaars.

souvenirs

Zaterdagochtend zijn we naar de Cenotes van Keken en Samula gegaan. Een cenote is een natuurlijke zoetwaterpoel en je hebt zowel bovengrondse als ondergrondse exemplaren. Die van Keken en Samula zijn het best te omschrijven als een meertje in een grot, compleet met stalactieten en rondvliegende vogels en vleermuizen. Er zit een gat in het dak van de grot waardoor het licht heel mooi naar binnen schijnt. Van vorige keer herinnerden we ons dat we het een beetje viezig en erg druk vonden, maar dit keer waren we er alleen en was het allemaal mooi, schoon en was het heerlijk om in het frisse water rond te dobberen. Lars had op school geleerd dat cenotes werden gebruikt om lichamen van mensen die geofferd waren, te doen verdwijnen, maar we hebben toch geen botten gespot op de bodem.

Lars in cenote XKeken  Cenote XKekencenote Samula


We beginnen langzaam over de jetlag heen te raken waardoor we nu in de avond, na een typische Mexicaanse maaltijd, nog fut hadden om door Valladolid te lopen. Het is een gezellig stadje met een levendig plein waar zodra het donker wordt duizenden vogels in de bomen komen zitten. 

Valladolid plein Valladolidover the top insta-foto


Zometeen gaan we verder naar Merida.
Hasta pronto!
Tom, Maya en Lars

Tom Maya en Lars

Foto’s

23 Reacties

  1. Hanny:
    3 augustus 2025
    Hoi Maya, Tom en Lars. Wij wensen jullie een hele fijne vakantie. Het begint al heel geweldig. Wat een mooie foto’s. Het is weer fijn om met jullie mee te reizen. Veel plezier. Knuffel van Hanny en Howard 🤗🥰
  2. Marion:
    3 augustus 2025
    Hallo reizigers, helemaal top dat ik dankzij het mooie verslag en prachtige foto’s weer mee op avontuur ben. Wens jullie een meer dan fijne tijd toe in Mexico. Lufjoe😘😘😘
  3. Yves Broux:
    3 augustus 2025
    Veel reisgenot!!
  4. Marga Coonen:
    3 augustus 2025
    Wat is het weer een genot om met jullie mee te reizen. Prachtig daar!
    Geniet er van en ik verheug me op jullie volgend verhaal 😘
  5. Roel, Antoinette en Ylva Konings:
    3 augustus 2025
    Hoi wereldreizigers, wat leuk om jullie ook dit jaar weer te kunnen volgen. En zo te lezen een warme en broeierige start. Een hele fijne vakantie, geniet ervan en tot de volgende….. groetjes van Antoinette, Roel en Ylva….🙏
  6. Karolien:
    3 augustus 2025
    Supertof om weer mee te reizen! Fijne vakantie!
  7. Ann Inthof:
    3 augustus 2025
    Veel plezier daar! Groetjes
  8. John:
    3 augustus 2025
    Een land om van te houden,,, wat een rijke en boeiende geschiedenis,
    Ten cuidado y disfruta
    John
  9. Frits Keulers ( jouw ex- Randstad collega):
    3 augustus 2025
    Ola Maya, wat leuk jullie avonturen mee te beleven. Het is leuk geschreven en erg interessant. Veel plezier allemaal en ben voorzichtig daar met al die kartels.😎
  10. Petra:
    3 augustus 2025
    Super om jullie reis en belevenissen weer mee te kunnen volgen!! Prachtige foto’s en weer heerlijk om te lezen! En leuk Maya in Maya stad😍 geniet goed!😘
  11. Kristel:
    3 augustus 2025
    Wat een heerlijk verslag weer! Ik volg graag mee! 😁
  12. Sofie Geebelen:
    3 augustus 2025
    Heel veel plezier daar!!! En laat Murphy volgende keer toch maar thuis 🙈
  13. Andrea:
    3 augustus 2025
    Prachtig reisverhaal en geweldige foto’s!! Geniet ervan met jullie 3-tjes 🌞🌞🌞
  14. Opa koek:
    3 augustus 2025
    Het lijkt mij geweldig, ik volg jullie op de voet, geniet er maar lekker van
  15. Marjan:
    3 augustus 2025
    Wat leuk om jullie weer te mogen volgen op deze mooie reis. Geniet ervan.
  16. Kim van Dillen:
    3 augustus 2025
    Fijn om jullie reis weer mee te kunnen volgen! Veel plezier!
  17. Vandebeekanita:
    3 augustus 2025
    Mooi om van te dromen .
    Groetjes Anita Ramona.
  18. Rachelle Kempeners:
    3 augustus 2025
    Een hele fijne vakantie gewenst !! Dat is genieten zo te lezen en zien.
  19. Irmgard Debie:
    3 augustus 2025
    Wow, wat een mooie reis zijn jullie aan het maken. En wat fijn dat ik mee mag reizen…!!! Geniet van jullie prachtige reis en ik wens jullie hele mooie, leuke, prachtige en grappige herinneringen.
  20. Peggy Reiners:
    3 augustus 2025
    He wat leuk om jullie weer te volgen!
    Schitterend mooie foto s
    Wat heerlijk dat jullie zo genieten
  21. Pia en Rob:
    4 augustus 2025
    Ha, weer een reisverhaal om van te gaan genieten! Ik volg jullie weer op de voet....Fijne vakantie 👍😘
  22. Stan:
    4 augustus 2025
    Buenos días queridos ciudadanos del mundo!

    Wat een mooi reisverslag! ¡Qué maravilla! Fijn dat jullie weer terug zijn in Mexico. Die Maya tempels zijn inderdaad prachtig! (Niet dat ik ze zelf al gezien heb HAHA)

    De cenotes zijn magisch, vooral als je ze bijna voor jezelf hebt. Valladolid lijkt als
    een leuke plek om 's avonds nog even na te genieten.

    Het klinkt in ieder geval als een dag vol verwondering en ook een klein beetje zweet, maar vooral met heel veel mooie indrukken!

    Buen viaje naar Mérida! Geniet van de komende weken!

    Saludos
  23. Ann van den Broek:
    7 augustus 2025
    Geniet van jullie vakantie!!