Hola Lima!

22 juli 2015 - Lima, Peru

Hoi allemaal,

Wat is het toch heerlijk om dit reisblog weer te kunnen gebruiken, het betekent immers dat we weer begonnen zijn aan een verre reis. Sinds dit jaar zitten we vast aan de schoolvakanties en aangezien alleen de zomervakantie lang genoeg is voor een verre reis (in voor- en najaar gaan we overigens ook graag binnen Europa op vakantie waar ook prachtige plekken zijn) is het aantal landen waar we heen kunnen wat beperkter geworden (regenseizoenen ed vallen helaas niet te veranderen al lijkt het er met de opwarming van de aarde soms wel op). Toch lijkt het alsof onze verlanglijst aan bestemmingen alleen maar groeit en de keuze voor Peru was heel snel gemaakt.

Maar je moet er wat voor over hebben.. 30 uur onderweg geweest van deur tot deur. Eerst vlucht Amsterdam-Londen, vervolgens uren wachten, door naar Dallas als de spreekwoordelijke haringen in de ton (in het midden van een rijtje van 5) waarbij ik me 10 uur als een soort spook verstopt heb onder een deken ivm de airco die me bijna uit mijn stoel blies. Getracht te slapen wat enkel armen en benen afzonderlijk lukte . Lars en Tom zijn wel een paar uur onder zeil geweest en Lars blijkt helaas toch echt wat genen van mij te hebben waardoor zijn maaginhoud in een zakje eindigde tijdens de landing. Deel 3 van de reis was van Dallas naar Lima waar we maandagochtend om 5.30 uur landden.

Opgehaald door een taxi (we zijn heel blij dat we geen auto gehuurd hebben nu we het verkeer gezien hebben) en naar ons guesthouse in Miraflores, de luxe wijk van Lima gebracht.
Van mei tot oktober hangt er over Lima een constante mist, de garua, en er is in juli gemiddeld maar 28 uur zon. De dag begon dan ook grijs en grauw en het stranddagje dat we bedacht hadden leek niet meer erg aantrekkelijk. Miraflores ligt op een soort klif hoog boven de zee. De stille oceaan is dus wel goed te zien maar eigenlijk niet te bereiken. Je kunt wel een mooie wandeling maken door de parken op de kliffen. Daar was het druk met joggers, snelwandelaars en honden. Honden die ongeacht soort en formaat allemaal een gebreide trui aan hebben..

Op het einde van de wandeling kwamen we uit bij een modern winkelcentrum waar we geluncht hebben met zicht op zee. Opeens brak de zon door en kwam er een stralend blauwe lucht tevoorschijn! Maandag en dinsdag zijn er minstens 12 uur zon 'opgebruikt' van de 28, we hebben dus echt heel veel geluk gehad! Bij de lunch een 'Inca Kola' gedronken. Ik dacht dat het thuis hoorde in het rijtje Coca Cola, Pepsi Cola, Inca Cola, maar het blijkt een fluogeel drankje te zijn dat naar kauwgomballen smaakt. Lars vindt het heerlijk...

's Middags wat door de wijk rondgestruind (Tom dacht dat dit heel Lima was..) die grotendeels bestaat uit banken en fastfoodketens.
Lima staat bekend om zijn geweldige restaurants maar wij hebben ze niet gevonden, enkel de ene Mc Donalds naast de andere KFC.
Rond 20.00 uur ons bed opgezocht om de klok rond te slapen. Het valt dus goed mee met de jetlag.

Dinsdag met de taxi naar het centrum waar we meer dan een uur over gedaan hebben. Wat een enorme stad en wat een auto's; gewoon 1 grote file. Klokslag 12.00 uur waren we op de Plaza des Armas (plaza mayor) het hoofdplein van de stad (elke Latijns-Amerikaanse stad heeft een plaza mayor, maar dat van Lima schijnt de mooiste te zijn) waar juist de wisseling van de wacht bij het presidentiële paleis was. Naast het paleis liggen er ook nog een kathedraal, een museum en nog wat andere mooie gebouwen rond het plein.
Uit een ooghoek zagen we een dakterrasje dat bij een restaurantje hoorde met het meest schitterende uitzicht over het plein. Het was onze lucky day want naast ook nu weer een strakblauwe lucht en zon kwam er net het beste tafeltje vrij en hebben we er heerlijk gegeten en van het uitzicht genoten.
Erna de rest van het centrum verkend en vervolgens op zoek naar de 'magic fountains'; een park met 12 verschillende fonteinen met een hele licht en muziekshow er omheen. Ook eentje als een soort tunnel waar je onder het water door kunt lopen zonder nat te worden. Het was een hele wandeling er heen (van politieagent naar politieagent die ons telkens vertelden dat het nog 'maar een blok of 5'was. 1 blok bleek zo'n halve km te zijn en ipv 5 waren het wel 15 blokken..) maar meer dan de moeite waard.
In tegenstelling tot de reisgidsen vinden wij Lima wel een hele leuke en mooie stad die echt wel een bezoekje verdient!
Morgen door naar Pisco!
Groetjes,