Panama deel 2; het kanaal en de jungle

4 augustus 2023 - Panama Canal, Panama

Buenos dias!

Bedankt voor alle reacties hier en op fb, gezellig dat jullie weer meereizen!

Ik heb jullie dinsdagmiddag achtergelaten toen we de auto gingen halen en daar pik ik jullie weer op. Bij Alamo de auto opgehaald; een Hyundai solaris (oke dit moest ik even opzoeken).. het is vooral een hele witte, splinternieuw uitziende auto.. iets té wit, glimmend gepoetst en kras- en deukvrij naar mijn mening. Doe mij maar een grijs ouder exemplaar met deukje links en krasje rechts (jep zoiets als mijn eigen Fordje 🙈); het zou hier met alle potholes en zand en stof iets relaxter rijden.

Tom is chauffeur en ik ben kaartlezer / extra-paar-ogen-in-het-verkeer /potholes-spotter. We hadden meteen de vuurproef want we mochten in volle spits Panamastad door. Ons volgend hotel heet Summit Rainforest&Golfresort en ligt net buiten de stad, vlakbij het kanaal en in de jungle. Zodra je de hoofdweg afdraait naar "calle de hotel" (echte naam 😂) bevind je je opeens midden in het groen en vanaf het balkon van onze kamer heb je tot zover het oog reikt zicht over de jungle.

Jungle Summit rainforest golfresort

Woensdagochtend zijn we naar de Miraflores Locks gereden; de sluizen in het Panamakanaal waar een infocenter is en je de schepen van dichtbij kunt zien.

In 1914 voer het 1e schip door het Panamakanaal (80 km lang tussen Grote en Atlantische oceaan), door deze doorsteek spaart een schip zich 3 weken vaartijd uit maar dit kost dan ook wel wat; tot 1 miljoen dollar "tol" voor een heel groot schip! Goedkoopste was een zwemmer die voor 36 cent door mocht toen hij in 1928 in 10 dagen door het kanaal is gezwommen.. Miraflores is 1 van de drie sluizen waar de schepen door moeten en is al sinds het begin in werking. Bij de bouw van schepen wereldwijd wordt er rekening gehouden met de afmetingen van de sluizen. Enkele jaren geleden is er een nieuwe bijgekomen die nog groter en breder is (cocoli locks)  en waar de echte giganten doorkunnen. We hadden geluk dat er net een tanker doorkwam toen we aankwamen. (Tot 11 uur en na 16  uur heb je de grootste kans een schip te zien).

Panama kanaalPanamakanaal Miraflores Locks

Tom en ik waren zeer onder de indruk. Lars deed het denken aan de sluis bij Vise, hij had het zich allemaal veel groter voorgesteld..
Bij het infocenter is ook een imaxtheater waar je een 3d film kunt kijken  over de aanleg van het kanaal; zeer de moeite waard!

Terug in het hotel zijn we meegegaan met een klein tourtje naar de vlindertuin, kikkeropvang en luiaardopvang. Dit bevindt zich allemaal op het terrein van het hotel. Momenteel is er 1 luiaard in de opvang, Flash genaamd. Zodra de luiaards weer gezond zijn, worden ze vrijgelaten in de jungle rond het hotel. Daar kun je er ook verschillende zien maar minder fotogeniek want ze zitten meestal hoog in de bomen.

Luiaard

De kikkeropvang was ook grappig; de gids had een knalgroene kikker met rode ogen vast en vroeg wie hem wilde vasthouden. Ik dus. Alleen wilde de kikker niet bij mij. Hij sprong eerst de gids midden in haar gezicht om van daaruit met een grote sprong op Lars te landen die er totaal niet op bedacht was en zich te pletter schrok..

KikkerVaraan

Naast dit tourtje organiseert het hotel dagelijks verschillende wandelingen met gids waar je gratis aan kunt deelnemen. Donderdag hebben wij besloten voor de pittigste variant te gaan; een 3 uur durende tocht door de jungle naar de heuveltop. Totaal niet gedacht aan "kleren voor de jungle" en ik heb maar 1 lange broek bij me waardoor het leek alsof ik in mijn pyjama rondliep.. Na Sumatra vinden we alles al snel "jungle light" dus ook deze wandeling (enkel wij, de gids en een Spaanse vrouw) viel qua intensiteit goed mee, alleen maakt de warmte (35-40 graden) en luchtvochtigheid (>85%) het toch tot 1 groot zweetfestijn. Al mijn 5 miljoen porien besloten zich ver open te sperren zodat het na 3 uur leek alsof we waren gaan zwemmen ipv wandelen. Onderweg luiaards, een witsnuitneusbeer, een agoeti en heel veel kikkers gezien. Echt een prachtige tocht! En megageluk met het weer; de hele tijd zon tot de minuut dat we bij het hotel terugwaren en een flink onweer losbarstte.

Jungle Zicht vanaf de top

Gelukkig was het om 17.00 uur opnieuw droog en zonnig want we hadden ons ingeschreven voor de volgende tour; met een golfkarretje krokodillen spotten! We hadden nog nooit in een golfkarretje gereden en hebben de grootste lol gehad en inderdaad krokodillen gezien en ernaast nog schildpadden, een aap, toekans en nog allerlei andere vogels.

Golfkar Golfkar Krokodil

Mocht je ooit naar Panama gaan is dit een heel leuk hotel om te starten; superligging vlakbij de stad en het kanaal en midden in de jungle!
Vrijdag gaan we verder naar El Valle de Anton.
Wat is het heerlijk om weer op reis te zijn!

Groetjes van ons

Sluis

1. Patrick Verleysen:
    Top 👍
  2. Nathalie:
    4 augustus 2023
    Wauw 🤩 wat hebben jullie weer veel gezien en gedaan in die korte tijd zeg! Super foto’s ook weer😃
  3. Sofie:
    Heerlijk!!!!
  4. Pia & Rob:
    Genieten!!😁👍
  5. Opa koek:
    4 augustus 2023
    Zo, jullie zijn weer goed bezig en laten geen moment voorbij gaan om iets te ondernemen, gelijk hebben jullie natuurlijk daarom maak je ook zo'n reis om nieuwe dingen te ontdekken, geniet er maar lekker van dikke knuffel van opa Koek.
  6. Marion:
    4 augustus 2023
    Wat een prachtig verslag. Had geen weet van de belangrijkheid van het Panamakanaal. 1 miljoen dollar maar dan 3 weken voordeel in vaartijd🫢 Wat is Flash een leukerd. Sjiek jullie tour in het golfkarretje. Nu naar El Valle de Anton. Hopelijk daar ook zo’n fijn hotel. Veel reisplezier😘
  7. Lon:
    4 augustus 2023
    Ik lees met veel plezier jouw reisverhaal voor de 1e keer. Amusant, dosis zelfspot en vleugje cynisme. Heerlijk om te lezen. Mij heb je aan boord maar wordt niet bang dat ik je achterna kom gereisd😉
    Geniet ontspannen maakmonuitwisbare herinneringen met jullie drie.
    Trouwens wat leuk die Mestreechter Steerkes op de kaart van Panama ⭐️ ⭐️ ⭐️
  8. Petra:
    4 augustus 2023
    Prachtig jullie foto’s, prachtig gebied, weer super om te lezen!
    Wat mooi de opvang van de dieren bij jullie hotel. Flash is geweldig🤩 en die kleuren van de kikker, mooi!! Geniet goed verder!
  9. John:
    4 augustus 2023
    Wat een mooi verhaal en foto’s. Ik mis de slangen in het verhaal want die horen in het rijtje thuis voor de krokodillen.
    Geniet van de komende trip en blijf gezond