Gardameer en Milaan

16 augustus 2021 - Milaan, Italië

Hallo allemaal!

Vorige keer ben ik ermee geëindigd dat we uit Venetië vertrokken richting Gardameer. Inmiddels hebben we er ook nog een paar dagen Milaan opzitten dus de hoogste tijd voor het blogje over het Gardameer. Althans over een klein stukje Gardameer, want het Gardameer is groot, heel groot. We gingen er een beetje twijfelend heen; normaal zoeken we de minder drukke en minder toeristische plekken op en van het Gardameer hadden we toch een ander beeld. We hadden dan ook een b&b geboekt op een paar km afstand van het meer, vlakbij San Zeno di Montagna. Een paar km leek me prima te voet te overbruggen,  maar het meer blijkt omgeven door bergen (goh met de naam "Montagna" is dat natuurlijk niet zo heel raar..) dus de tocht naar het meer was toch nog 20 minuten per auto via haarspeldbochten. Maar we hadden per toeval gevonden wat we wilden: een rustig, niet toeristisch plekje.

zonsondergang Gardameer

We zaten in b&b Miravalle dat pas een paar maanden geopend is en gerund wordt door een lieve oudere vrouw die alles tot in de perfectie heeft geregeld. Prachtige grote kamers met balkon, heerlijk ontbijt met verse producten uit eigen tuin en we werden verwelkomd met koffie en een groot stuk chocoladetaart.  Lars en ik houden niet van chocoladetaart maar we vonden het zo’n lief gebaar dat laten staan geen optie was. De planten waren te mooi verzorgd om de taart “te doen verdwijnen” en ze hadden ook geen hongerige hond (wel kwam er dagelijks een kudde schapen langs die de rozen uit de tuin probeerden op te eten maar die waren er natuurlijk net niet als je ze nodig hebt) dus we hebben hem toch maar zelf verorberd. Vanuit onze kamer hadden we naast zijlings zicht op het meer ook zicht op een zwembadje. Het stond niet in de beschrijving van de b&b en bleek helaas dan ook van de buren te zijn. Ik stond in dubio of ik niet toch stiekem een duik kon nemen maar durfde het toch niet aan.

Dinsdag zijn we naar het Gardameer gereden, naar het voor ons dichtstbijzijnde plaatsje Torri del Benaco. Volgens de reisgidsen blijkt dit toevallig een van de mooiste dorpjes aan het meer te zijn.

Eerst een tijdje op de keien gezeten (tja het is een meer dus geen zandstranden; de andere mensen zijn dus ook voorbereid en komen met parasols en bedjes aanzeulen terwijl ik al blij was dat ik dit jaar 3 sarongs ipv 1 had meegenomen..) en vooral veel in het meer gezwommen. Op het meer zijn veel mensen aan het suppen en kayakken en wat verder van de kust zie je soms een bootje.

Erna via een mooi pad langs het meer naar het centrum van het dorpje gelopen. Ook hier vonden we het gelukkig nog  redelijk rustig. Ijsje gegeten en toen weer terug naar ‘onze’ b&b vlakbij San Zeno di Montagna

Gardameer Gardameer Torri del Benaco

Woensdag op het gemakje ontbeten en erna besloten in de buurt te gaan wandelen. Een route uitgestippeld van maar anderhalf uur, maar het bleek wat zwaarder en langer dan gedacht; eerst een flinke klim over losse stenen in de brandende zon (het is inmiddels 37 graden en op de een of andere manier vertrekken we altijd later dan gepland), toen bleek het meertje dat ons einddoel was niet meer dan een modderige vijver en toen terug over een paadje dat al heel lang niet gebruikt was en waar we ons een weg moesten banen langs brandnetels en doorns. Lars vroeg zich af waarom we zo nodig een berg op moesten terwijl we vlakbij een prachtig meer zaten.. Maar Tom en ik vonden het toch een mooie tocht met heel veel bloemen en vlinders.

’s Middags nog even in het meer gezwommen en de dag afgesloten met eten in het haventje.

haventje Torri del Benaco Torri del Benaco

We zijn er maar 3 dagen geweest maar het Gardameer heeft ons aangenaam verrast en was een stuk minder druk dan gevreesd.

Voor de volgende 2 dagen hadden we nog niets geboekt, omdat er niets meer vrij was rond de meren. Uiteindelijk besloten om naar Milaan te gaan, waar we nog een kamer vonden in het Novotel dat beschikt over een zwembad. Daar zijn we dus donderdag heen gereden en de rest van de dag niet veel meer gedaan dan gezwommen en gelezen in de schaduw van grote bomen.

Vrijdag al op tijd met de tram naar het centrum waar we de Duomo hebben bezocht (de bekende gotische kathedraal, een van de grootste ter wereld). Wat een prachtig gebouw! Eerst begonnen met een klim naar het dak waar je een prachtig zicht hebt op de ontelbare torentjes, waterspuwers en andere beelden. En natuurlijk ook over de stad. Ook hier waren we rond het middaguur en het was inmiddels 40 graden en na een dik half uur dreven we bijna vanzelf van het dak af naar de binnenkant van de kathedraal. Echt gigantisch groot en met prachtige glas in loodramen.

dak van Duomo Milaan Lars op dak van Duomo Maya op dak kathedraal detail kathedraal

Na de binnenkant was het tijd voor de buitenkant. Op een terrasje een ijskoffie gedronken met zicht op de kathedraal. Helaas was het snel gedaan met ons goed humeur toen ik een mail zag van booking.com waarin ze het hotel dat we geboekt hadden bij het Iseomeer voor de komende 3 dagen zonder opgaaf van reden annuleerden! Volgend uur geprobeerd booking.com te mailen en bellen en hotel zelf gebeld maar om een heel lang verhaal kort te maken: we hadden een probleem omdat het het drukste weekend van het jaar is en er hé le maal niks anders meer te krijgen was. Het door booking.com voorgestelde alternatief zouden we nooit zelf gekozen hebben maar er was gewoon geen andere keus. Uiteindelijk een nacht Novotel bijgeboekt en 2 nachten het alternatieve hotel (stuk verder van Iseomeer af) maar geboekt. Om bij te komen van de stress nog een extra ijskoffie genomen en ons vergaapt aan de pracht en praal van de Galleria Vittorio Emanuele.

binnenkant Duomo   voorkant Duomo Galleria Vittorio Emanuele

Zaterdag was dus een extra dag Milaan. Eerst begonnen met een relaxochtend bij het zwembad en in de namiddag naar het moderne centrum van Milaan. Hier staan futuristische wolkenkrabbers met een fontein  waar kinderen afkoeling in zochten voor de hitte. Erna door een hele gezellige wijk gestruind en gegeten bij een Filippijns-Japans restaurantje. Een heerlijke afwisseling na de pasta’s en pizza’s.

Vervolgens weer de halve stad doorgelopen om de Duomo nog eens in de avond te zien. Rond 22 uur wilden we terug naar het hotel, dus naar de tram, die mooi op tijd arriveerde maar we hadden Murphy blijkbaar nog bij ons waardoor de tram vervolgens 20 minuten bleef staan, toen 4 haltes verder reed en vervolgens besloot dat hij niet meer verder ging en iedereen moest uitstappen. Op zoek naar een bushalte en uiteindelijk waren we rond kwart voor 12 bij het hotel.

Zondag hopen we Murphy te hebben achtergelaten in Milaan en zijn we verder gegaan naar het Iseomeer. Meer over het meer in het volgend blog!

Ciao!

1. Nathalie Lurken:
    Prachtig !!!!
  2. Marion:
    17 augustus 2021
    Hallo reizigers, wat fijn dat het Gardameer zo goed bevallen is en niet aan de lijn van verwachting, dat het supersonisch druk zou zijn ,heeft voldaan. Maya, ik kreeg direct visioenen van jouw boot” Freddy Flodder”. Jammer dat jullie hem niet hebben meegenomen😁 Nog een hele fijne vakantie😘
  3. Maya:
    17 augustus 2021
    Freddy Flodder zou perfect zijn geweest! Overigens zie je nergens meer opblaasboten 🤔
  4. John:
    17 augustus 2021
    Mooi verhaal en prachtige foto’s
    Nog veel plezier👍
  5. Familie Konings:
    17 augustus 2021
    Wederom hebben we met plezier jullie verslag gelezen en bijbehorende foto’s bekeken. Mooi is het daar zeg. En daar waar het tijdens de voorbereiding al volop anticiperen was, gaat dat in Italië gewoon door lezen we 😉👍.....tot het volgende verslag 👋
  6. Marjan:
    17 augustus 2021
    Wat een belevenissen. Mooi verhaal en schitterende foto's en prachtig weer. Nog fijne dagen gewenst.
  7. Pia & Rob:
    17 augustus 2021
    Oh oh oh wat geweldig weer allemaal. En die Murphy? Gooi daar maar een portie humor overheen en sla hem neer met een portie positief inzicht...fijn dat jullie het toch zo leuk hebben!
    Groetjes Pia en Rob
  8. Opa koek:
    17 augustus 2021
    Leuk verhaal weer over jullie avontuur in Italië, prachtige foto's van Milaan en het gardameer en jullie boffen maar met het mooie weer daar, en lekker niet druk, geniet er nog van, dikke kus en een knuffel van oma Edith en opa Koek
  9. Marga:
    Heerlijk! Veel plezier
  10. Petra:
    18 augustus 2021
    Wat een mooie (en gelukkig rustige) omgeving bij het Gardameer, schitterende foto’s! Milaan ook trouwens. Benieuwd naar jullie volgend verblijf😁… fijne reis nog!