Dubai deel 3

9 januari 2017 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Hoi!

En hier alweer het derde verslag over Dubai en we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet dus er komt ook nog een vierde verslag.

We gaan verder bij vrijdag toen we na een slechte nachtrust wakker werden in het luxe Jumeirah Creekside hotel. Niet alleen mag je tijdens je verblijf daar gratis naar Wild Wadi waterpark maar je mag ook eenmaal (of je nu 1 nacht of 3 weken verblijft) naar het nog luxere zusterhotel dat gelegen is aan een privéstrand op de Palm (een opgespoten stuk land/zand dat vanuit de lucht uitziet als een enorme palmboom. Op de grond zie je er niet veel van (eigenlijk niets).

The Palm

Maar eerst ontbijten; zo’n beetje alles wat je kunt verzinnen (tot en met gerechten die ik meer bij een diner dan bij een ontbijt vind horen) kun je er krijgen. Altijd erg spijtig dat ik ’s ochtends niet zoveel op krijg. Tom daarentegen kan als hij wil goed ontbijten en heeft dan ook van alles geprobeerd. Lars heeft zo ongeveer 2 kilo fruit verorberd..

Daarna dan in de hotelshuttle naar het andere hotel. Dat was nog een flinke rit, niet zozeer door de afstand als wel door de regeltjes die hier gelden. Als er op het papier staat dat de bus via wild wadi gaat, moet en zal de bus naar wild wadi gaan, ook al zit de bus vol en gaat iedereen naar het strand en moet er bij wild wadi niemand in of uit.

Bij het Jumeirah Zabeel hotel aangekomen krijgen we handdoeken en een zak met gekoelde waterflessen en worden we als een soort koningen begeleid naar onze strandbedjes onder een parasolletje. Wat later op de dag komen ze ook nog ijsjes brengen. We hebben er heerlijk in zee gedobberd en gezwommen in het luxe zwembad. Met onze witte wintervelletjes luieren we tussendoor onder het parasolletje op de riante ligbedden.

Jumeirah hotel

Heerlijk zo voor een dagje maar ik zou er niet de hele vakantie willen zitten; het ligt toch wel erg ver van alle andere dingen in Dubai af. Om 16.00 uur staat ons shuttle busje  te wachten tussen een Rolls Royce en een Ferrari om ons terug te brengen naar Jumeirah Creekside. Daar hebben we inmiddels uitgecheckt en na onze bagage te hebben gehaald, verplaatsen we ons naar hotel nummer 3; dit keer het Savoy Apartment hotel. Vergeleken met het Jumeirah is dit beduidend minder luxe maar evengoed een prima hotel en ook hier weer een zwembad op het dak. Dit hotel ligt in de oude buurt en je waant je hier een beetje in India met de drukte en alle winkeltjes en natuurlijk alle Indiërs die hier wonen. In tegenstelling tot andere delen van Dubai is het hier levendig en doet het een beetje rommelig aan. Ik vind het wel een gezellig wijkje.

Hoewel het hier vol zit met Indiase restaurantjes hebben we om deze luxe dag ook in luxe stijl af te sluiten gereserveerd in Kitchen 6, het restaurant van het Marriott hotel dat al een paar jaar achter elkaar prijzen voor het eten heeft gewonnen. Het is een buffetrestaurant en zoals de naam al zegt zijn het eigenlijk 6 buffetten: Arabisch, Europees, Indiaas, Aziatisch, koud buffet/sushi en nagerechten. Bij elk buffet staan er koks (uit het desbetreffend werelddeel) te koken. We hebben natuurlijk alle buffetten (meerdere keren) geprobeerd en het eten was meer dan verrukkelijk. Dus mocht je naar Dubai gaan is het zeker de moeite om hier te reserveren (ook nog goed betaalbaar).

Kitchen 6, helemaal happy bij het dessertbuffet

Om 23.00 uur kwamen we naar buiten gerold en dachten we dat het leuk zou zijn om nog de lift naar de bovenste etage te nemen voor een mooi uitzicht (het Marriott is namelijk het hoogste hotelgebouw ter wereld). Ik vond het al raar dat de lift niet hoger kon dan de 8e etage en toen we uitstapten werden we ook enigszins raar bekeken door de medewerkers. Bleek dat we ons bevonden op een tussenstuk tussen de twee torenhoge hoteltorens.. Niks uitzicht dus.

Zaterdagochtend begon met een stressmoment en niet een kleintje ook. Ik logde in op de site van Turkish airlines om in te checken voor de terugvlucht van zondag, maar wat ik ook probeerde: de vlucht was niet te vinden. Gezocht op vluchtnummer en uiteindelijk bleek de vlucht van Dubai naar Istanbul gecanceld te zijn.

vlucht gecanceld...

Meteen Turkish geprobeerd te bellen maar in eerste instantie waren alle lijnen bezet. Ook via de reisverzekering geen gehoor (het alarmnummer heeft een fout in het keuzemenu waardoor de verbinding telkens werd verbroken; nu was dat geen probleem maar als je echt iets urgents aan de hand hebt is het toch wel heel vervelend). Uiteindelijk bij Turkish telefonisch binnen geraakt en na meer dan een half uur wachten hadden we eindelijk iemand aan de lijn. Gelukkig een heel efficiënt persoon die ons in no-time had omgeboekt op de eerstvolgende vlucht die pas woensdag blijkt te gaan…

Na in het hotel te hebben geregeld dat we 3 nachten langer konden blijven, werk en school te hebben geïnformeerd en een kopje thee te hebben gedronken, waren we weer helemaal zen. Sterker nog; waren we dolgelukkig met 3 dagen extra vakantie (het heeft nog even geduurd voor we wisten of de extra hotelovernachtingen vergoed zouden worden (de oorzaak was namelijk een sneeuwstorm en dat is overmacht).Maar we hebben vandaag van de reisverzekering gehoord dat hotelovernachtingen tot 75 euro pp per nacht worden vergoed. We hadden dus zelfs weer terug kunnen verhuizen naar het luxere hotel wat we overigens niet hebben gedaan. Stiekem hopen we elke vakantie hierop; op tijd horen dat je door overmacht pas een paar dagen later terug kunt vliegen en zo onverwacht extra vakantie hebt. We zouden het dan ook niet erg vinden als de sneeuwstorm nog een paar dagen blijft aanhouden in Istanbul, hoewel we ook berichten hebben gehoord van toeristen die het minder getroffen hebben en gestrand zijn op luchthavens in de buurt van Syrie. We realiseren ons dat we echt enorme mazzel hebben gehad.

Jumeirah open beach

Na het regelwerk was de ochtend om en zijn we naar Jumeirah Open Beach gegaan; het publiek strand van Dubai. Het was hier ontzettend rustig en we hebben er wat geluierd en schelpen gezocht. ’s Avonds heerlijk Indiaas gaan eten en besloten om, nu we toch 3 dagen extra hebben, zondag een dagje met de bus naar Abu Dhabi te gaan!

Daarover echter volgende keer meer!

Groetjes van ons

P.s. een paar dingen die ons hier opvallen:

* alles is hier enorm gestructureerd en geregeld; bussen en metro;s rijden tot op de minuut nauwkeurig

*we hebben ons nog nooit ook maar 1 seconde onveilig gevoeld en ik denk niet dat er ook maar 1 steegje in Dubai is waar je op je hoede moet zijn.  De sociale controle is enorm en politie lijkt overbodig (ook nog niet gezien!). Iedereen houdt zich stipt aan elk regeltje (en daar zijn er nogal wat van) en spreekt elkaar erop aan als iemand iets doet wat niet hoort. Er ligt ook totaal geen afval op straat.

* Oudere mensen zijn er nauwelijks, gehandicapten hebben we nog helemaal niet gezien. Het lijkt dat als je niet meer arbeidsproductief bent je het land moet verlaten (dit zou echt wel waar kunnen zijn, want slechts 15 % van de bevolking is Arabier, de rest zijn mn mensen uit India en Azië die hier komen werken) . Daklozen zijn ook helemaal afwezig uit het straatbeeld.

* Dieren zijn er ook bijna niet. We hebben welgeteld 1 hond en 3 katten gezien.

* In de supermarkt is een aparte afdeling met varkensvlees waarboven een groot bord hangt met verboden toegang voor moslims

1. Opa koek:
    9 januari 2017
    Lekker die drie dagen extra, misschien worden het er nog meer want in Istanbul wintert het nog steeds Lars zal het wel helemaal naar zijn zin hebben met die geweldige zwemparadijzen. Ik denk dat ze de overtollige honden en katten opetengr. Opa Koek.
  2. Mutti/oomsel:
    9 januari 2017
    Nog even in deze extra tijd optimaal genieten van deze bijzondere reis.