Dubai deel 1

4 januari 2017 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Hoi allemaal,

Allereerst een heel gelukkig, liefdevol en gezond 2017 gewenst. We zijn het nieuwe jaar in elk geval goed begonnen want op 1 januari zijn we voor een weekje naar Dubai vertrokken. Dubai… de reacties waren erg verdeeld toen men hoorde waar we naar toe gingen. Van “wow super” tot “wat gaan jullie dáár doen?”.

Eerlijk gezegd vonden we het ook niet meteen een logische bestemming voor ons (we houden van natuur, cultuur, rust en wandelen en niet zo van luieren in de zon en shoppen), maar gezien we op vakantie wilden in deze periode en de bestemmingen waar het lekker weer is, niet al te gek ver vliegen is voor een week, betaalbaar is en we niet recent zijn geweest kwamen we op Dubai (mede ingegeven door Lars die vorig jaar op school het heeft gehad over het hoogste gebouw ter wereld, de Burj Khalifa, en dat graag eens wilde zien).

Nieuwjaarsdag dus naar Zaventem waar ze blijkbaar een personeelstekort hadden bij de security en slechts 4 van de 16 poortjes open waren. Na meer dan een uur in de rij, naderde boardingtijd wel heel snel en hebben we vriendelijk lachend en zwaaiend met de boardingpassen ons naar voren gedrongen. Sprintend naar het vliegtuig en via een tussenstop in Istanbul door naar Dubai waar we om 3.50 uur plaatselijke tijd aankwamen (3 uur tijdsverschil). Hier gaat alles supergeorganiseerd en de enige plek waar we langer dan 5 minuten hoefden te wachten was de rij voor de taxi’s. Taxi’s zijn hier grote, luxe auto’s compleet met wifi en gewoon meters (niks afdingen en onderhandelen over de prijs).

Een half uur later stonden we bij ons hotel waar we maar een extra vroege check-in hebben genomen, want om nu om 5 uur in de nacht Dubai te gaan verkennen is ook al zoiets. Een paar keer per dag kun je met een shuttlebusje van het hotel naar twee verschillende shoppingmalls in Dubai. Daar hebben we na ons dutje maar meteen gebruik van gemaakt want de afstanden zijn hier gigantisch. Wat ze “vlak bij het hotel” noemen is toch nog een 20 km verder.

Bij de 1e shoppingmall (Mall of the Emirates) uitgestapt voor een lunch. In deze mall bevindt zich een heuse indoorskibaan compleet met echte pinguïns… Momenteel is het buiten rond de 25 graden maar in de zomer kan het tot 50 graden oplopen en het is eigenlijk gewoon 1 grote woestijn. En daar dus midden in een skibaan.. typisch Dubai. Na de lunch met de (bovengrondse) metro naar de Dubai Marina (de haven).

7 baans weg Het doet erg futuristisch aan; overal wolkenkrabbers in eenzelfde zandkleurige tint, een 7 baans weg erdoor en overal de modernste snufjes (zoals een ‘doneermachine’ waar je via een soort pinautomaat kunt geven aan een goed doel naar keuze). Het grote verschil met steden als bv New York en Hong Kong is dat je hier amper een mens op straat ziet. Vaak hebben we op reis het gevoel terug in de tijd te gaan, maar dit is de eerste keer dat het lijkt alsof we een eeuw verder zijn.

Dubai Marina

Bij “the Walk”(de boulevard) en het publieke strand aangekomen zien we opeens wel veel mensen. Weliswaar veel toeristen in badkleding maar ook de lokale bevolking in boerkini. Even gerelaxt aan het strand waarbij Lars nog in zee heeft gezwommen en een ijsje gegeten en toen in ons reisgidsje gekeken waar we zouden gaan eten.

JBR open beachEen Indiaas restaurantje gevonden waar we dachten wel te zijn in een half uurtje. Toen werden we ons pas echt bewust van de afstanden hier. Eerst bijna een uur in de metro (wat wel fijn is, is dat ze aparte wagons voor vrouwen en kinderen hebben waar het een stuk rustiger is. Lars en ik zitten daar dus lekker ontspannen terwijl Tom een wagon verderop (overigens enkel gescheiden door een streep op de vloer) klem zit tussen de bezwete oksels.) En erna nog eens een klein uur te voet. Gelukkig overigens wel heerlijk gegeten!

apart metrostel voor kinderen en vrouwen

Dinsdag wederom met het busje naar de mall waar we de metro hebben genomen naar de andere kant van de stad; Burj Dubai, het oude gedeelte aan de Creek (rivier). Hier geen wolkenkrabbers maar souks die duidelijk gericht zijn op de toeristen. Beetje rondgeslenterd en het oude deel met windtorenhuisjes bekeken. Op een terrasje bij de Creek hebben we een tijd gekeken naar de drukte van alle bootjes op het water.

Vervolgens weer met de metro terug naar Dubai Mall; de grootste mall ter wereld. Om van de metrohalte naar het daadwerkelijk shoppingcentrum te gaan moet je nog kilometers afleggen door iets wat nog het meeste lijkt op een vliegveld.

Dubai Mall is ook echt enorm en er midden in ligt een aquarium, en niet zomaar een aquarium, nee een reuze-aquarium met de meest exotische vissen en waar zelfs mensen aan het duiken waren..

Helaas hadden we niet heel veel tijd om rond te kijken want we moesten het busje terug naar het hotel halen. Na even een frisse duik in het zwembad op het dak van het hotel (compleet met lifeguard (voor een bad van 10 x 4), elk hotel heeft hier minstens 1 zwembad) zijn we naar Global Village gegaan. Dat is een soort van pretpark waar de hele wereld is nagebouwd en bij elk land kun je even naar binnen waar ze weer typische producten uit dat land verkopen. Interessant om te zien dat de landen die hier vertegenwoordigd zijn, hele andere landen zijn dan die bij ons vertegenwoordigd zouden zijn als wij zo’n soort themapark zouden hebben. Hier kun je bv Afghanistan, Pakistan, Syrie, Libanon, Kuweit, Bahrein, Yemen, Oman en Palestina vinden en zijn bv Australie, Japan en heel midden- en Zuid-Amerika niet aanwezig. Rusland en de VS liggen gebroederlijk naast elkaar.

Global Village

Overigens is dit themapark blijkbaar een heel geliefd uitje bij de Arabische bevolking. In het straatbeeld in de rest van de stad zie je vooral Indiërs en mensen uit Zuid-Oost Azië, maar hier dus de echte Arabieren waarbij de mannen allemaal de typisch witte jurk en geruite hoofddoek dragen (een enkele combineert de jurk met een petje) en de vrouwen in hijab (de zwarte jurk) en vaak ook Niqab (de gezicht bedekkende zwarte sluier die enkel de ogen vrij laat). Op de toiletten raakte ik bijna niet bij de wasbak want daar stonden de vrouwen zich massaal op te maken, om zich vervolgens weer volledig te bedekken.

Ook op de kermis die in een hoek van het park staat, staan de meest extreme attracties; het lijkt allemaal niet snel, hoog, hard en luid genoeg te kunnen gaan.

Om 22 uur waren we helemaal kapot; van het vele lopen maar vooral van alle indrukken en zijn we naar ons hotel teruggekeerd.

Inmiddels is het woensdagavond, maar over vandaag volgende keer meer anders wordt ook dit verslag (wel in stijl met de rest van Dubai) TE lang.

Groetjes

Tom, Maya en Lars

1. Mutti/oomsel:
    4 januari 2017
    Wat een aparte reis/avontuur.Lijkt me super om het een keer te hebben gezien,te hebben beleefd.xxxMutti
  2. Mutti/oomsel:
    4 januari 2017
    Wat een aparte belevenis.Lijkt me super om het een keer te hebben gezien/meegemaakt.
  3. Patrick Verleysen:
    4 januari 2017
    Beste wensen voor jullie :-) en alweer een super reisje... kijk al uit naar het volgend verslagje
    Grtz patrick&kelly
  4. Pia & Rob:
    4 januari 2017
    Oh wat een ervaring alweer hahahaha. Geniet maar lekker van al die avonturen en belevenissen. Dikke poen Pia en Robbie xxx