Malediven

1 september 2017 - Malé, Maldiven

Hoi allemaal,

Hier is dan toch echt het allerlaatste verslag van onze heerlijke vakantie. Op het moment van posten zijn we al weer anderhalve dag thuis en is Lars vanochtend alweer naar school gegaan. Maar nu nog even in gedachten een dikke week terug in de tijd.

Na dinsdagavond Sri Lanka te hebben verlaten, landden we anderhalf uur later al op de Malediven en samen met nog slechts 1 ander koppel verlieten we het vliegtuig. Bij de douane werd ons guesthouse nog gegoogeld om te kijken of het ook wel echt bestaat voordat we het stempeltje in ons paspoort kregen. Gezien wij slechts 2 handbagagekoffertjes hadden ingecheckt en het andere koppel 1 groot koffer hadden de douanebeambten blijkbaar ruim de tijd genomen om de bagage te doorzoeken. Op een van de koffertjes zat een slotje dat ze gewoon hebben doorgeknipt en vervolgens de bagage totaal overhoop gehaald. Toiletspullen en de inhoud van ons ehbodoosje lagen volledig door het koffertje.  De Malediven zijn voor 100% islamitisch en iets van een ander geloof mag het land niet in. Gelukkig hadden we dat al ergens gelezen en het risico niet genomen om een Boeddha te kopen in Sri Lanka. Verder mogen er ook geen alcohol, drugs, honden, varkens, varkensvlees etc het land worden ingevoerd.

Bij de uitgang stonden een paar taxichauffeurs maar die van ons hotel was in geen velden of wegen te bekennen. Een andere heeft ons dan maar gebracht naar G10 hotel op Hulhulwane, het eilandje waar het vliegveld op ligt. Hoofdstad Male ligt op een ander eilandje vlakbij en er wordt momenteel een brug gebouwd tussen beide eilanden maar zolang die niet klaar is, vindt het vervoer per boot plaats.
Bij ons hotel aangekomen bleek het extra bed ook nog niet te zijn geplaatst maar dat werd ter plekke gelukkig nog geregeld en konden we eindelijk gaan slapen.
Woensdagochtend uitgeslapen en om half 10 eens op zoek naar waar we ons ontbijt konden krijgen. Nergens een mens te bekennen en na luid gekuch en hallogeroep ging eindelijk een deur open en bleken we de hotelmedewerker wakker te hebben gemaakt. Gezien we pas om 15 uur terug bij het vliegveld moesten zijn voor de speedboot naar Thoddoo hadden we nog een paar uur te overbruggen. Op de Malediven ben je nergens ver van een strand verwijderd en dus zijn we eerst daar maar eens gaan kijken, maar het was er zo ontzettend warm en geen flintertje schaduw te bekennen dat we de airco van de hotellounge maar weer opzochten en al vroeg de bus naar het vliegveld namen. Uiteindelijk om half 4 op de speedboot naar Thoddoo gestapt (er gaat 1 boot per dag, om 7 uur van Thoddoo naar Male en om 15.30 weer terug).

De Malediven bestaan uit 1190 eilanden, waarvan 113 resorteilanden  (die van de boekjes met huisjes boven het water, prijzen startend vanaf €375 per nacht en oplopend tot een paar duizend euro) en 201 bewoonde eilanden. Pas sinds een paar jaar mag je als toerist ook in guesthouses op de bewoonde eilanden verblijven, voorheen enkel in de resorts.
Tja 201 bewoonde eilanden, begin maar eens te kiezen waar je heen wil. Thoddoo staat in geen enkele reisgids maar op internet heeft het goede reviews en gezien het slechts anderhalf uur varen van Male vandaag ligt leek het ons een goede keuze. Het is ook een van de groenere eilanden waar veel groenten en fruit verbouwd worden en waar, niet onbelangrijk, ook een bikinibeach is. Die bikinibeach is er speciaal voor de toeristen en ik kan me goed voorstellen dat jullie nu een wenkbrauw optrekken en dit raar vinden klinken. Vonden wij ook,  maar gezien het een islamitisch land is waar teveel bloot (lees alles korter dan de knie) niet gewaardeerd wordt, is een bikinibeach de enige optie voor toeristen om heen te gaan als je wil genieten van zand, zee en snorkelen zonder dat je volledig gekleed te water moet gaan.

bikinibeach                zandkasteel maken

En gezien er op zand, zee en snorkelen na niet veel te doen is, is die bikinibeach toch wel een aanrader. De bikinibeach op Thoddoo is een idyllisch plekje met voldoende palmbomen en mangrove voor schaduw, zicht op en makkelijke toegang tot de zee en een vuilnisbak. Door dit laatste is bikinibeach itt veel van de andere stukken strand afvalloos. Toen wij er waren, waren er elke keer maar een handjevol toeristen op bikinibeach (maximaal 25 denk ik, strand is 100 m lang) en ’s ochtends waren we vaak de enigen.

thoddoo Beach

Op Thoddoo aangekomen werden we te voet opgehaald door de eigenaar van ons guesthouse, Resten Inn. Een prima plekje, met 3 kamers (naast ons nog een Russisch koppel en een Chinees) en een soort tuintje. Thoddoo is slechts 1 x 2 km en je kunt dan ook alles prima te voet doen,  maar de meeste mensen hebben een brommertje of een fietsje (90% is roze). De verkleinwoorden zijn niet voor niks, want het is formaat kinderfiets waar Lars makkelijk oppast en wij iets minder makkelijk.

fietsen op Thoddoo
Naar de westkant van het eiland gegaan waar we meteen getrakteerd werden op een prachtige zonsondergang. Erna gaan eten bij 1 van de 4 restaurantjes op het eiland en terug in ons guesthouse nog wat gelezen en kwam de dochter van de eigenaar langs om met Lars te spelen. Ze is 10 en spreekt itt veel volwassenen hier, vloeiend Engels. Ze is van kop tot teen in het zwart gehuld, enkel haar gezichtje is onbedekt, net als de meeste vrouwen op het eiland. Nu zijn we wel vaker in islamitische landen geweest,  maar we vinden het hier zo totaal niet passen. Je verwacht hier meer een Bob Marleyachtige stijl met rasta’s en Hawai-shirts of anders toch wel vrolijk gekleurde sari’s maar niet lange zwarte jurken bij temperaturen boven de 35 graden en omgeven door de mooiste tropische stranden die je je kunt voorstellen.

We zijn blij dat we op een bewoond eiland verblijven ipv een resort (oké dat laatste was ook gewoon boven ons budget) en vinden het leuk om over de onverharde wegen rond te rijden op onze fietsjes. Het grootste deel van de mensen leeft van de landbouw; iedereen lijkt zijn eigen lapje grond te hebben waarop fruit en groenten verbouwd worden. Er zijn maar liefst 2 moskeeën op het eiland (1200 inwoners), een school, ziekenhuis, voetbalveld en een paar winkeltjes. De bewoners zijn vriendelijk maar wat afstandelijk.

local island
Gedurende de 5 dagen dat we hier verbleven was ons dagritme min of meer als volgt: ontbijten en erna met de fietsjes naar bikinibeach om te zwemmen, snorkelen en lezen. Niet zover van bikinibeach ligt koraal waar je ontelbare vissen kunt zien en Tom en Lars hebben zelfs schildpadden en een inktvis gezien!!

snorkelen
Rond de middag terug naar het guesthouse, douchen, eten in het restaurantje vlakbij, beetje lezen en koffietje drinken onder de ventilator in het tuintje en rond 16 uur weer terug naar het strand voor een wandeling, wat snorkelen of gewoon niks doen tot zonsondergang. De zonsondergangen zijn hier elke dag weer een feestje om naar te kijken en het is telkens een verrassing welke kleur de lucht krijgt. Erna op de fietsjes weer terug door de velden terwijl we ons vergapen aan de enorme vleermuizen die hier rondfladderen.

zonsondergang Thoddoo                    zonsondergang

We durven te zeggen dat we toch al veel mooie stranden hebben gezien in ons leven, maar dit is toch echt de overtreffende trap. Vanaf de lucht ziet het er als volgt uit: een ovaalvormig eiland, enorm groen, omgeven door een felwitte rand strand, daar omheen een ring turquoise water met donkere vlekken (het koraal) en daar omheen weer het donkerblauwe water van de diepere zee.
Ik ben niet zo’n zon, zee en strandliefhebber (leuk voor even, maar ik verveel me er snel) maar voor 5 dagen is dit absoluut geen straf. Het is dat er nog geen bounty’s worden uitgedeeld, maar anders zou ik me in een reclame wanen.

schommelen met uitzicht                            tropisch eiland                            strand
We vinden er maar 1 groot nadeel en dat zijn de muggen. DEET lijkt ze juist aan te trekken, door lange broeken prikken ze gewoon heen en ook de spiraalvormige kooltjes die overal gebrand worden lijken ze niet op afstand te houden. Vooral Tom en mij vinden ze smakelijk. Bijkomende stressfactor is dat het tijgermuggen zijn en dengue hier veel schijnt voor te komen. Tijgermuggen zijn overdag actief en ons opsluiten op de hotelkamer is ook geen optie (ondanks de wind treffen we ze ook aan op het strand), we kunnen er dus enkel het beste van hopen.
Vooral de eerste dagen toen het ’s nachts veel regende krioelde het van die rotzakken, de laatste dagen was het voornamelijk droog waardoor alle modderpoelen weer opdroogden en daarmee ook minder muggen actief waren.
Het is hier nu regenseizoen,  maar dit zijn echt korte hevige tropische buien (meestal ’s nachts) en na een kwartier is het weer helemaal opgeklaard.

Afgelopen dinsdag moesten we vroeg op om de boot van 7 uur naar Male te nemen. Gezien de vlucht pas ’s avonds om 23.00 uur was moesten we nog de dag in de hoofdstad doorbrengen. Male is nog geen 2 km2 maar er wonen meer dan 100.000 mensen. Allemaal hoogbouw en het is er bloedheet zonder zuchtje wind. Door de straten lopen gaat eigenlijk niet door al het verkeer. Er was een klein parkje waar we even rustig dachten te kunnen zitten, maar helaas moeten toeristen hier toegang voor betalen (niks te beleven, enkel een paar bankjes, een schommel en drie grassprieten). Buiten het park op een muurtje zitten mocht blijkbaar ook niet, daar werd ik door een agent van weggejaagd, ik mocht wel op een stoeprand gaan zitten.. Uiteindelijk een restaurant met dakterras gevonden van waar je een leuk zicht op de haven had. Beetje jammer dat er amper schaduw was en na 2 uur dreven we compleet van het terras af.

Male
Met de ferry terug naar het vliegveld en toen zat de vakantie er dan toch echt op. Als je naar de Malediven gaat is het de moeite om te kijken naar de aansluiting van vliegtuig en boot naar je eiland (zo zijn er op woensdag betere aansluitingen, maar op vrijdag varen er weer helemaal geen boten) om de tijd in Male zo kort mogelijk te houden en zolang mogelijk op je eiland te kunnen zijn.
De dagen op de Malediven waren een leuke ontspannen afsluiter en Thoddoo vonden we een prachtig eiland!

strand
We gaan zeker nog eens terug naar Sri Lanka en zullen dan ook zeker weer een vlucht nemen die stopt op de Malediven om daar weer een paar dagen door te brengen.
Nu rest ons de moeilijke taak om een bestemming voor volgend jaar te vinden die weer aan deze reis kan tippen (de ideeen schieten momenteel op en neer tussen Bolivia, Indonesië en Brazilië maar als jullie andere goede suggesties hebben: laat maar weten! Niks helpt immers zo goed tegen heimwee naar vakantie als de voorpret voor een volgende vakantie!)
Leuk dat jullie ons gevolgd hebben en bedankt voor alle leuke reacties! Als jullie nog meer willen weten over Sri Lanka of de Malediven horen we het graag, we praten er immers graag over :-)

groetjes

Tom, Maya en Lars

selfie

1. Mutti/oomsel:
    1 september 2017
    Dankjewel voor de mooie verslagen en prachtige foto's. Ben helemaal happy dat jullie een super reis hebben gehad en nu weer veilig thuis zijn. XXX oomsel/mutti.
  2. Opa koek:
    1 september 2017
    Nog even nagenieten van jullie avontuur en van de mooie foto's en natuurlijk van de actie foto's van Lars leuk.
  3. Petra:
    2 september 2017
    Wat een super reis weer die jullie hebben gemaakt! Heb genoten van de verslagen en schitterende foto's!! Geniet nog lekker na en ben benieuwd wat jullie volgende bestemming gaat worden