Gezellig Gdansk

18 augustus 2020 - Gdansk, Polen

Hallo allemaal,

Vorige keer was ik ermee geëindigd dat we het hele land van zuid naar noord doorkruist hadden en in Gdansk waren aangekomen. We zijn nu ook uit het door België “oranje” verklaarde deel (de Poolse kaart met waar corona is, is trouwens een stuk gedetailleerder en volgens die kaart zijn we enkel in groen gebied geweest). Als we terug in België zijn, zijn we dus ook meer dan 14 dagen uit  het door België verklaard oranje gebied weg en hoeven dus ook niet in quarantaine oid. In Polen zijn trouwens mondkapjes verplicht in winkels, hotels, musea en andere openbare gebouwen. Verder overal ontsmettingsmiddel en is de aangeraden afstand 2 meter. Maar genoeg over de Corona. Gdansk is een veel leuker onderwerp!

zicht vanuit hotel op de stad

Na een ontbijt bij een bakker waar we ons even inlezen in Gdansk en bedenken wat we daar en erna willen gaan doen en zien, naar het centrum gelopen. Op dit moment is er net de jaarmarkt waardoor er door de hele stad overal kraampjes staan met allerlei spulletjes en eten en drinken. Een soort kerstmarkt in de zomer (3x raden wat we gekocht hebben… een kerstbal! (echt waar)

Gdansk centrum2 neptunus Gdansk

Het zorgt voor een hele gezellige sfeer en het is gelukkig op de meeste plekken niet druk (en waar het voor ons gevoel te druk is (mn 's avonds) vermijden we die stukken) . Maar ook zonder de jaarmarkt zou Gdansk al een fantastisch leuke stad zijn. Wat een prachtige en kleurrijke gebouwen! We vonden Wroclaw en Krakau al leuk maar Gdansk is echt onze favoriet! Door Gdansk loopt ook een rivier en waar Tom en ik bij het water speuren naar een terrasje ziet Lars iets dat veel leuker is dan een terrasje: je kunt er ook bootjes huren. Heerlijke foute kitsch motorbootjes in de vorm van knalgele taxi’s. Prijs valt goed mee (zoals bij alles hier eigenlijk) en zonder ons een seconde te bedenken huren we een bootje voor een uur. Heel erg leuk om te doen en heel mooi om Gdansk vanaf het water te zien. Erna heerlijk gegeten op een terrasje aan het water en erna nog de Mariakerk bezocht; een enorm groot gebouw (een van de grootste bakstenen gebouwen ter wereld) waar net een mis bezig was.

bootje zicht vanaf het water reuzenrad

Woensdag hadden we eerst kasteel Malbork op de planning staan, maar gezien we deze vakantie toch al de hele planning op de schop hebben gegooid en we geen zin hadden om weer in de auto te stappen en we Gdansk nog lang niet helemaal gezien hadden, besloten we om het kasteel te laten voor wat het is en opnieuw de stad in te gaan. Eerst al tot 11 uur doorgebracht met ontbijten en koffietjes drinken op een heerlijk terrasje bij een bakker. Normaal nemen we ons nooit de tijd voor uitgebreid ontbijten dus alleen dit is al genieten en ontspannen. Erna een uurtje door een winkelcentrum gelopen (met mondkapje op). Het was meer dan een half jaar geleden dat we nog geshopt hadden, maar eigenlijk vinden we er alle drie weinig aan dus al is het een prachtig en enorm winkelcentrum we hielden het snel voor gezien en zijn verder door Gdansk geslenterd, hoppend van ijskar naar terras. Over ijskar gesproken: ze hebben hier allemaal heel vreemd ijs; niet zozeer qua smaak maar qua textuur en uiterlijk: van een bakje met piepkleine bolletjes tot enorme smalle hoge softijstorens en (het leukste en lekkerste vind ik) ijs waarvan de ingrediënten op een vriesplaat worden gehakt en uitgesmeerd tot je een soort ijsrolletjes hebt. Ernaast natuurlijk ook nog tig varianten schepijs, soorten mc flurry’s en verpakte ijsjes. Zoals jullie snappen moet alles minstens 1 keer geprobeerd worden

ijsje

Donderdag begonnen met een bezoek aan het WOII museum. Dit is een van de beste musea ter wereld over dit thema en we hadden gelukkig dinsdag al kaartjes gekocht want er mogen nu maar een beperkt aantal mensen tegelijk binnen. Het gebouw alleen al is imponerend en doet duister en somber aan. Het museum vertelt de hele geschiedenis van WOII; van het einde van WOI, de aanloop naar WOII, de oorlog zelf met afdelingen over de bezetters, het verzet, de oorlogsmisdaden tot uiteindelijk de bevrijding. Het grootste deel van deze donkere periode uit de geschiedenis is natuurlijk algemeen bekend maar het is heel interessant om het ook vanuit het oogpunt van de Polen te zien en je te beseffen dat in dit deel van Europa het er nog afschuwelijker aan toe ging dan in West-Europa. Heftig ook om je te realiseren dat na de oorlog Polen eigenlijk van de regen in de drup kwam;  waar West-Europa na de bevrijding weer opkrabbelde, kwam Polen achter het IJzeren Gordijn en daarmee ook onder het juk van het Sovjetregime terecht.

museum WOII

We hebben ongeveer 3.5 uur in het museum doorgebracht en het was dat onze magen inmiddels signalen afgaven dat we de lunch hadden gemist, dat we de uitgang hebben opgezocht, maar als je alles wil bekijken kun je er makkelijk de hele dag doorbrengen.

Na de lunch verder gereden naar Sopot, een badplaats vlakbij Gdansk. We konden hier pas om 17 uur inchecken en toen we het gebouw van de buitenkant zagen zonk ons de moed in de schoenen. We hadden onze eerste grijze grauwe oostblokflat gevonden…  Gelukkig bleek het binnen een prachtig, enorm ruim appartement te zijn op slechts 5 minuten lopen van het strand. Na het eten nog een strandwandeling gemaakt en naar de langste houten pier van Europa gelopen. Overigens moet je een flink bedrag betalen om op de pier te mogen. Heel spectaculair zag die er niet uit dus we hebben nog maar een ijsje genomen en een beetje door het toeristisch plaatsje geslenterd.

Gezien alle accommodatie in Sopot vol zat zijn we de dag erna verder gereden naar de volgende badplaats. Die bewaar ik tot het volgend verslag!

Groetjes

Tom, Maya en Lars

1. John:
    18 augustus 2020
    Prachtige reis maar ook mooie reisverhalen ,,de tegenpool van hetzelfde land waar ik dertig jaar geleden ook was , toen armoedig onveilig maar met een vriendelijke en gastvrije bevolking.
  2. Marion:
    18 augustus 2020
    Wat een mooie reis met een zeer gevarieerd programma: indrukwekkend, leerzaam maar ook volop ontspanning en genieten van dit verrassend mooie land. Benieuwd naar het volgend verslag/foto’s ( kijk ik nu al naar uit). Liefs😘
  3. Marjan:
    18 augustus 2020
    Mooi verslag, mooie foto's, mooi weer en een grappig ijsje. Nog fijne dagen.
    Groetjes.
  4. Familie Konings:
    19 augustus 2020
    Weer ontzettend leuk om jullie reis op deze manier “mee te beleven”. En inderdaad , wat een mooie stad. Wij begrijpen dat jullie de planning omgegooid hebben 😉. Veel plezier verder ...
  5. Opa koek:
    19 augustus 2020
    Mooi verhaal en wat een prachtige stad, en zo te zien vindt Lars de Poolse ijsjes wel lekker, geniet er maar lekker van, een dikke kus en een knuffel van oma Edith en opa Koek.
  6. Petra:
    20 augustus 2020
    Wat een gevarieerd land. Niet gedacht dat het zo'n gezellige, leuke steden heeft. Leuk om te lezen en weer prachtige foto's! Geniet nog!
  7. Pia & Rob:
    20 augustus 2020
    Ik word er helemaal vrolijk van, jouw reisverhalen met de mooie en leuke foto's...
    :-)