Plan P

5 augustus 2020 - Krakau, Polen

Hoi allemaal,

Zeggen dat 2020 een vreemd jaar is door de Corona is een open deur intrappen. Waar we in de krokusvakantie nog onbezorgd in propvolle metro’s stapten in New York, kwam de wereld erna al snel op zijn kop te staan en begin april beseften we dat de reis naar Panama die we op het programma hadden staan niet meer voor dit jaar zou zijn (overigens superservice van Chris van face2facetravel die alles voor ons geannuleerd heeft en gaat omboeken naar volgend jaar in de hoop dat we dan veilig kunnen gaan). Oke geen Panama, maar zouden we wel As uit mogen? Toen de maatregels vanaf juni een beetje versoepelden begonnen we voorzichtig te dromen van toch een reis. Scandinavië speelde nog even door onze gedachten maar daar zitten/zaten ze niet meteen op Belgen te wachten en om Tom nou bij de grens achter te laten is ook al zoiets. Geen idee meer hoe we op het idee kwamen maar opeens leek Polen een goed plan (het begint immers ook met een P en dat lijkt me alvast een goede reden als vervanger van Panama).  Langzaamaan durfden we ons meer en meer te verheugen en werd de route gepland.

De week voor de vertrekdatum begonnen de coronacijfers helaas hard te stijgen en kleurde België 2 gebieden in Polen oranje (NL en Duitsland hebben Polen overigens nog steeds op tamelijk veilig geel staan) en werd Belgie zelf oranje. Toch maar besloten om te vertrekken en het dag per dag te bekijken (tijdperk pré-Lars deden we niet anders, maar de afgelopen jaren maak ik zelfs (jep guilty-pleasure) hele excelbestanden met wat waar wanneer en dat los laten vond ik toch wel even uit mijn comfortzone.

Maar goed, auto volgepropt (want waarom zou je niet alles volstouwen als je immers eens een keer die mogelijkheid hebt) en vrijdagochtend vertrokken. In de namiddag gestopt in het Duitse Wendershausen; een schattig dorpje tussen de fruitbomen waar we nog een flinke wandeling gemaakt hebben waarbij we stuitten op een groep lama’s (toch nog het Zuid-Amerika gevoel).

lama's  Wendershausen

Zaterdag klaar voor deel 2; de grens over naar Polen. Een flinke rit (op de een of andere manier geeft googlemaps altijd een kortere reistijd waardoor het tegenvalt in het echt) en halverwege lazen we in een artikel in een online Belgische krant dat de besmettingen in Polen stegen en er mogelijk regionale lock downs zouden komen en mensen uit oranje gebieden mogelijk bij aankomst in quarantaine zouden moeten. Paniek! Op 20 km van de grens..  Wat gaan we doen? Plan B, C, D en de rest van het alfabet passeerden in een half uur tijd de revue (van gewoon gaan, tot omkeren, naar Tsjechië, naar Noord-Duitsland, Oost-Duitsland etc. ). Andere nieuwssites gaven geen informatie, dus uiteindelijk besloten om de mevrouw van het appartement in Krakau te bellen. Zij stelde ons gerust door te zeggen dat er in Slaskie een uitbraak was in een kolenmijn en in Malopolskie in een dorp na een grote bruiloft. Op die 2 gebieden na zou het goed meevallen in het land (inmiddels heb ik een Poolse website gevonden waar elke dag een kaartje van het land verschijnt met het aantal besmettingen per regio en de afgelopen dagen is de situatie gelukkig weer gestabiliseerd).  Dus op goed geluk weer verder naar Wroclaw waar we een appartement pal in het centrum hadden.

Wat een leuke stad is Wroclaw! Allemaal gekleurde gebouwen en overal beelden van kabouters (meer dan 300 in de stad). Gaan eten bij een pizzeria die een prijs voor beste pizza ter wereld had gewonnen (en idd heerlijk was) en erna een rondje door het centrum. Het was zaterdagavond en krioelde van de jeugd die op stap gingen en hierbij nul komma nul afstand hielden. Dat voelde niet heel prettig en we waren kapotmoe van de lange reisdag en stress dus op tijd terug naar het appartement.

kabouter 2 marktplein marktplein Wroclaw Wroclaw universiteit oud gemeentehuis Wroclaw

Dat had als voordeel dat we zondag al vroeg op pad waren en de stad lag er heerlijk rustig bij. Een supermooie stadswandeling gedaan en ons vergaapt aan de vele mooie gebouwen en er een sport van gemaakt wie de meeste kabouters wist te spotten.

We hadden ze nog lang niet allemaal gevonden maar rond 15 uur werd het toch tijd om verder te gaan naar Krakau. We hebben hier een appartement in een wijk net buiten het centrum. Aan de ene kant van de straat staan van die typische grijze oostblokflats, maar wij zitten in een modern complex compleet met bewaker achter plastic. Appartement binnen raken was een soort roomescape: zoek eerst het goede gebouw, probeer binnen te raken met een ellenlange cijfercode, ga dan op zoek naar het juiste appartement en zoek dan in de meterkast naar een bos sleutels..

Beloning was een fijn appartement. Vlakbij ligt een Thai waar we heerlijk hebben gegeten en het vakantiegevoel  eindelijk echt begon in te dalen.

Maandag door Krakau gestruind. Prachtige stad met indrukwekkende gebouwen en een gigantisch groot (grootste van Europa) marktplein. Waar we Wroclaw zouden vergelijken met Brugge, doen we dat bij Krakau met Gent. Allebei totaal andere steden maar prachtig op hun eigen manier. Ook in Krakau ons vergaapt aan de kerken, pleinen en de gezellige Joodse wijk, ijsje hier, terrasje daar. Een relaxte vakantiedag! Dinsdag wordt een dag van een ander kaliber: dan gaan we naar Auschwitz-Birkenau. Daarover volgende keer meer!

Krakau synagoge Krakau marktplein marktplein Krakau Krakau marktplein Krakau2

(normaal sluit ik nu af met een groet in de taal van het land, maar dat zou ik niet weten in het Pools, laat staan kunnen schrijven..)

Groetjes

Tom, Maya en Lars

p.s. ik deel nog geen link naar het verslag op facebook omdat we er niet veel voor voelen om ons te moeten verantwoorden waarom we ervoor hebben gekozen om dit jaar weop vakantie te gaan. Onze mening is dat het voor de corona niet veel uitmaakt waar je bent maar wat je daar doet (plus natuurlijk een dosis geluk maar die heb je thuis ook nodig) en ik kan verzekeren dat we erg alert zijn.

1. Opa koek:
    5 augustus 2020
    Leuk verhaal, mooie steden met prachtige gebouwen, heel veel plezier en geniet ervan, en hou ons op de hoogte waar jullie naar toe gaan, dikke kus en een knuffel van oma Edith en opa Koek
  2. Marion:
    5 augustus 2020
    Wat een mooie beschrijving van reis/steden/vakantiegevoel. Foto’s zijn wederom prachtig! Geniet maar volop van Polen dat zomaar plots jullie vakantieland 2020 is geworden🍀😘
  3. Marjan:
    5 augustus 2020
    Dank voor het mooie verslag en de prachtige foto's. Ook een mooi land zo te zien. Fijne voortzetting van jullie vakantie.
    Groetjes Marjan
  4. Sofie:
    Heerlijk!!!!! Geniet ervan!
  5. Petra:
    6 augustus 2020
    Wat goed dat jullie nog op reis zijn! Geniet weer helemaal mee met de verhalen en de prachtige foto's. Goede reis verder nog en geniet ervan. Groetjes, Petra
  6. John:
    6 augustus 2020
    Prachtige reistijd een mooi land.
    Geniet en blijf gezond
  7. Marga:
    6 augustus 2020
    Prachtig Maya, misschien toch ooit nog een idee om met ons 5’en naar Krakau te gaan. Kun jij gidsen 😀. Veel plezier weer!
  8. Angela:
    6 augustus 2020
    Geweldig, heb weer genoten van je verslag !! Veel plezier samen xxx
  9. Familie Konings:
    6 augustus 2020
    Wat leuk om jullie eerste dagen op deze manier “mee te beleven”. Heel leuk omschreven. Geniet ervan en volgens ons hebben jullie de juiste balans gevonden tussen genieten en voorzichtigheid.... goed bezig 👍
  10. Ann:
    6 augustus 2020
    Fijn om jullie weer te volgen Maya! Geniet ervan!!! Nu al benieuwd naar het volgende verslag...
  11. Pia & Rob:
    7 augustus 2020
    Há, weer een paar keer leesplezier van jullie avonturen! Nu wat korter bij. We wensen jullie vele mooie momenten, gezelligheid en mooi weer... en kom gezond ook weer terug.
  12. Dorota:
    8 augustus 2020
    Pozdrowienia= groetjes :)
    Wat leuk om te lezen dat het jullie bevalt!
    Geniet ervan samen!