Tsjechië deel 3 Boheems Paradijs

8 augustus 2022 - Praag, Tsjechië

Hallo allemaal!

Inmiddels zit de eerste vakantieweek er al op en hebben we geen idee meer welke dag van de week het is; een goed teken: we zijn dus volledig afgeschakeld.

Inmiddels net aangekomen in Praag, neem ik jullie even terug mee naar vrijdag toen we gingen uitchecken in Harrachov. We hadden nog steeds onze bon voor een  welkomstdrankje dus daar hebben we maar een afscheidsdrankje van gemaakt (“bier of prosecco?”.. “ ehm heeft u ook gewoon iets fris? het is 11 uur ’s ochtends…” overigens zijn de Tsjechen flinke bierdrinkers (zowel mannen als vrouwen drinken van die grote pullen bier op elk moment van de dag).

We ontdekten toen ook pas dat het hotel ook een spelletjesruimte heeft. Lars heeft zich nog even  geamuseerd met darten (waar hij erg goed in blijkt te zijn) terwijl Tom en ik de wedstrijd Nederland-België op de tafelvoetbal hebben gespeeld (met een gelijkspel als resultaat).

Tafelvoetbal NL-BE

Via de toeristische route zijn we naar onze volgende bestemming gereden, het dorpje Podkost in het midden van Cesky Raj. Vanuit onze kamer kijken we uit op het kasteel van Kost, een prachtig 14e eeuws kasteel dat heel goed bewaard is gebleven. Ons hotelletje is zo’n beetje het enige andere gebouw in het dorp en we stellen ons al voor hoe dit vroeger de herberg was waar de ridders samenkwamen.

Zicht vanuit raam Kasteel Kost

Het was vrijdag nog steeds bloedheet en de rest van de dag hebben we niet veel meer gedaan dan een rondje dorp en wat gelezen en op het terras gezeten. ’s Nachts heeft het flink geonweerd en geregend en we werden zaterdag wakker met weliswaar weer een blauwe lucht maar minstens 10 graden koeler.

Zaterdagochtend wilden we het kasteel van binnen bezoeken maar dit blijkt alleen met een tour met gids te mogen en die tours zijn enkel in het Tsjechisch… wij zouden dan een foldertje in het Engels krijgen met een beetje info. Twee uur naar iemand luisteren waar je geen woord van verstaat zagen we toch niet helemaal zitten dus dan maar geen binnenkant bekijken. Er zijn hier inderdaad nagenoeg geen buitenlandse toeristen, wel heel veel Tsjechen en het toerisme is ook duidelijk niet ingesteld op anderstaligen. Menukaarten zijn er alleen in het Tsjechisch en veel mensen spreken naast Tsjechisch 3 woorden Duits en dan houdt het verder ook op.

We besloten in de late ochtend een klein wandeltochtje te maken in de omgeving en dan na de lunch een plan b als alternatief voor het kasteelbezoek te bedenken. Echter het gebied waar we gingen wandelen was zo mooi dat we ruim 3 uur gewandeld hebben langs een meer en door bossen en leuke dorpjes met schattige vakwerkhuisjes en akkers vol hooibalen.

Wandeling meer KostTypisch vakwerkhuisje Pruimen plukken

Onderweg een soepje gegeten en verder onze magen gevuld met pruimen die hier overal langs de kant van de weg groeien en nu net rijp zijn. Uiteindelijk was het al zo laat voor we terug waren dat we geen plan b meer hoefden te bedenken.

Zondag zijn we vroeg opgestaan want we wilden naar Prachovské skaly. Dit is een gebied met prachtige zandsteenformaties, een “rotsstad”.

Ik had gelezen dat je vroeg moest komen wilde je nog in de buurt kunnen parkeren en niet in de file door het park  lopen, dus ik besloot Tom en Lars rond 7 uur al uit bed te trommelen en om 8.15 uur waren we er al (gaat om 8 uur open), bijna als eerste auto van de dag.. je hoeft dus niet voor dag en dauw je bed uit en een uurtje later was ook nog vroeg genoeg geweest maar toen we rond 13.30 uur wegreden stond niet alleen de parkeerplaats vol maar ook alle bermen (kosten parkeren in de berm op een paar km afstand zijn evenveel als die op de parkeerplaats pal voor de ingang). Toch was het echt de moeite om vroeg te gaan want we hadden de paadjes en uitzichtpunten bijna voor ons alleen. En wat was het mooi! Snap nu dat het het Boheems Paradijs heet.

Prachovské SkalyPrachovské Skaly

Door smalle spleten in de rotsen kruipen, duizend en één trappen op en af, over mooie bospaden wandelen en vooral ons vergapen aan de prachtigste  uitzichten. De groene route gaat grotendeels boven over, de gele voert meer langs de onderkant van de rotsen en door beide routes te combineren hadden we het beste van beiden. Het is geen heel groot gebied maar wat is het prachtig! Toen we iets na het middaguur terug bij de parking waren begon het druk te worden en was het af en toe aanschuiven bij de smalle trapjes. Tijd voor ons dus om te gaan.

Uitzichtpunt Prachovské SkalyDoor de rotsspleten kruipen

We hebben onze route door het Boheems paradijs vervolg met een bezoek aan Kasteel Trosky; de ruïnes van een middeleeuws fort dat gebouwd is op 2 basaltheuvels; op elke heuvel staat 1 toren: Baba en Panna genoemd. Je kunt het fort bezoeken maar wij hebben besloten enkel een rondje eromheen te lopen. En weten meteen waarom het fort nagenoeg onneembaar was: vast door alle brandnetels er omheen waardoor we als een soort limbodansers ons een weg baanden door wat ooit een paadje was…Erna als beloning een ijsje gegeten op een terras met mooi uitzicht.

Hrad Trosky Ijsje

Ik moet nog een keer zeggen wat een prachtig gebied Cesky Raj is!
Van de natuur nu dus in de stad maar daarover volgende keer meer.

groetjes

En nog een uitzichtspunt

1. Jolanda:
    8 augustus 2022
    Heerlijk om te lezen Maya.... good old memories. Mooi vakantieland.
    Wij hebben er jaren geleden in zo'n kleine dorpskroeg nog de wedstrijd Tjechië -Nederland gekeken... met bier uns schnaps.... en dikke worsten met ui uit het zuur.
    Geniet nog maar lekker!
  2. Marion:
    8 augustus 2022
    Wat een mooi verslag/foto’s. Helemaal oke dat het bezoek aan het kasteel niet is doorgegaan en plan B is ingezet en jullie die prachtige wandeling hebben gemaakt. Je begrijpt dat een dartbord aangeschaft gaat worden en Lars me de spelregels gaat leren. Heel veel plezier, nu in de stad😘
  3. Nathalie Lurken:
    8 augustus 2022
    Wederom prachtige foto’s en leuk verhaal😘 laat het jullie vooral heel goed gaan in de komende week👍🏻
  4. Petra:
    8 augustus 2022
    Wat leuk weer om te lezen en de prachtige foto’s te zien! Ziet er erg mooi uit daar, geniet goed en fijne dagen nog!
    Groetjes,
    Petra
  5. Opa koek:
    9 augustus 2022
    Lijkt me een geweldig gebied met die prachtige rotsformaties en nog niet aangetast door de mens, schitterende foto's trouwens.
  6. Familie Konings:
    9 augustus 2022
    Wat ontzettend leuk geschreven …. Misschien hebben jullie ons vanuit de Vulkaan Eifel horen lachen 😉😂… en prachtige foto’s …. Geniet van jullie vervolg …. 👋