Colombia deel 6: Cartagena, Isla Grande en Bogota

2 september 2018 - Bogotá, Colombia

Hola!

Helaas ben ik nu aangekomen bij het laatste verslag van de vakantie en is ook aan deze prachtige reis weer een einde gekomen. Enerzijds is het omgevlogen, anderzijds lijkt het al maanden geleden dat we aankwamen in Bogotá, zoveel hebben we gezien en gedaan in die paar weken.

Voordat we weer afscheid nemen van dit blog tot de volgende reis, neem ik jullie eerst nog even mee terug naar zaterdag. Om half 9 zou Tom worden opgehaald om met de boot naar Isla Grande te gaan. Ze waren hem bijna vergeten op te halen, maar na wat telefoontjes en een taxirit heeft hij toch nog de boot gehaald.
Lars en ik zijn toen naar het zwembad op het dak van het hotel gegaan waar we de hele ochtend hebben doorgebracht. ’s Middags zijn we bij Mc Donalds gaan eten; vanuit onze kamer hadden we daar zicht op en gezien Lars mocht kiezen wat we gingen doen werd het dus een maal bij de grote gele M.

zwembad
Erna zijn we naar het oude centrum gegaan, een wandeling van 20 minuten bij  saunatemperaturen.  Toen we daar aankwamen hebben we eerst een aantal winkeltjes bekeken; niet zo zeer voor wat ze er verkochten,  maar voor de airco en ventilators.
Toen we weer voldoende waren afgekoeld zijn we naar het chocolademuseum gegaan. Het is meer een grote winkel waar ook informatie hangt over hoe chocolade gemaakt wordt en waar je vanalles kunt proeven. Ook kun je er een chocoladeworkshop doen; je hebt de variant van 2 uur en die van 50 minuten. We hebben voor de laatste gekozen; je krijgt dan eerst nog een rondleiding door het museumpje (toch grappig te weten dat de Maya’s als eerste chocolade gebruikten. Overigens mengden ze dat met bloed om te offeren aan de goden..) en vervolgens krijg je vormpjes die je met chocola vult en waar je allerlei toevoegingen aan kunt doen, van stukjes oreo en m&m’s tot chili en zout.

Chocolademuseum   chocoladeworkshop

Een uur later konden we de chocolade ophalen. Beetje jammer dat het buiten nog boven de 30graden was waardoor alle mooie vormen weer bijna tot 1 homp waren samengesmolten voor we terug bij het hotel waren. Zoals jullie vast snappen moest de chocola natuurlijk geproefd worden en bij elk bonbonnetje was het een verrassing wat we erin aan zouden treffen. Vooral die met chili werd gevreesd (Lars dacht die met cranberry te hebben genomen, de vlammen sloegen bijna uit zijn oren toen dit toch daadwerkelijk die met chili bleek te zijn..)

Tom heeft zaterdag eerst ruim een uur op de boot gezeten voor hij bij Isla Grande arriveerde. De meeste mensen maken een daguitstap naar het eiland, maar je kunt er dus ook overnachten: oftewel in luxe, dure resorts of in basic bungalows. Tom zat dus in het laatste, maar wel pal aan zee met een prachtig uitzicht. Gelukkig zaten de weersvoorspellingen er finaal naast en heeft hij op een klein buitje na mooi en warm weer gehad. Bij regen heb je er wel een probleem want dan wordt je hele kamer kletsnat en valt er niet veel te doen op het eiland.

Isla Grande   guesthouse Isla Grande
Naast Tom zat er nog een Argentijn in zijn eentje en samen hebben ze toen het begon te schemeren een kayaktour door de mangrove gemaakt. Toen het eenmaal volledig donker was konden ze gaan snorkelen in een meer met bioluminiscent fytoplankton. Als je je arm door het water beweegt, lijkt het alsof er duizenden groene lichtjes fonkelen. Tom vond het heel mooi en indrukwekkend.
Op zondag heeft hij nog een snorkeltour gedaan met gids, wat kort duurde maar ook erg mooi was.
Helaas geen foto’s van de tours, gezien het gebrek aan waterdicht telefoonhoesje.

Lars en ik hebben zondag de ochtend in het zwembad doorgebracht en vervolgens uitgecheckt en naar een ander hotel in Cartagena gegaan. Zo’n modern zakenhotel in de nieuwe wijk is best leuk voor even,  maar onze voorkeur gaat toch uit naar wat meer karakteristieke hotels en dit tweede hotel in Cartagena is gesitueerd in een prachtig oud koloniaal pand vol antieke meubels en met een binnenplaatsje met een schattig zwembadje. Daar hebben we op Tom gewacht en vervolgens zijn we met z’n 3-en naar de binnenstad gelopen voor het avondeten. Onderweg kwamen we nog langs een park waar honderden kinderen en volwassenen aan het vliegeren waren. Wat een prachtig zicht! Het waren er zoveel dat we dachten dat het misschien een festival was maar het blijkt elke zondag zo te zijn (en in mindere mate ook op doordeweekse dagen).

vliegeren          en nog eens Cartagena
Maandag hebben we de hele dag door Cartagena gezworven; dwalen door de leuke straatjes, de mooie pleintjes en gezellige terrasjes en lopen over de enorm brede stadsmuren. Nog een paar kleinigheidjes gekocht in winkeltjes die gelegen zijn onder de stadsmuur en vroeger dienst deden als kerkers. Grote voordeel is dat het er lekker koel is. Het is echt vreselijk heet in Cartagena en we zijn blij als er af en toe een wolkje voor de zon komt. Tijdens onze late lunch, rond een uur of 3, begon het opeens enorm te onweren en regenen. Binnen een paar minuten stonden de straten blank en waren de goten veranderd in een soort riviertjes. Toen het ophield met regenen was het wel heerlijk afgekoeld. Helaas merk je daar niet veel meer van als de zon terug doorbreekt.

pleintje Cartagena  zomaar een straatje Cartagena nog eens Cartagena

Dinsdagochtend nog even gezwommen en een laatst maal door Cartagena gestruind (we blijven mooie straatjes en pleintjes ontdekken die we niet eerder gezien hebben) en vervolgens weer met Viva Colombia teruggevlogen naar Bogotá.

Omdat we van woensdag op donderdag de nacht in het vliegtuig zouden moeten doorbrengen, hadden we besloten om ons te trakteren op een goed hotel zodat we in elk geval lekkere bedden zouden hebben ipv de knoerharde matrassen die ze hier op veel plekken hebben. We verbleven in hotel Grand Park: een mooi hotel met zwembad, jacuzzi en sauna en een kamer die 3 keer zo groot is als onze woonkamer.
Het zwembad mocht je alleen in met badmuts. Lars dacht nog een leuke flitsende badmuts te krijgen, maar nee: onder badmuts verstonden ze een katoenen zwart mutsje. Niet meteen iets om thuis bij de zwemclub de blits mee te maken..

zwembad Bogota

Woensdag nadat Lars nog eens gezwommen heeft (erna viel niet meer te zwemmen want hij ging zijn zwembroek droogfohnen waarbij hij iets te fanatiek is geweest en gaten geföhnd heeft..) zijn we naar het Emerald museum geweest. Erg de moeite en vooral Tom, die mineralen verzamelt, heeft genoten! Helaas ‘beetje’ boven budget om er eentje mee te nemen.

Emerald museum Bogota       Bogota
Na nog een rondje door het centrum en her en der een drankje was de laatste dag helaas ook voorbij en werd het tijd voor de nachtvlucht naar Londen en erna door naar Brussel waar we donderdagavond om 23.55 uur weer arriveerden.
Inmiddels is het zondagavond en is weer alles gewassen en opgeruimd, begint de jetlag wat te verminderen en zijn we weer klaar voor school en werk (voor zover we daar ooit echt klaar voor zijn ;-)
Het beste tegen de vakantie-heimwee is een nieuwe reis boeken, dus hopelijk gaan we dat komende maanden doen. Als iemand suggesties heeft horen we het graag . Het wordt weer moeilijk om Colombia te evenaren want wat een leuk, boeiend en kleurrijk land is dat ! We hebben genoten!
Voor nu heel erg bedankt voor het meelezen en alle leuke reacties!
Groetjes van ons!

1. Pia & Rob:
    3 september 2018
    Fijn dat jullie het zo leuk gehad hebben en dat jullie weer gezond en wel thuis zijn :-)
    Back to real life hahaha...en tijd om iets nieuws te plannen.
    Gewoon in Spanje, Frankrijk, Italië of zo? Ik zou voor België kiezen...:-)
  2. Stein Van den Branden:
    16 september 2018
    Hallo Tom en Maya, ik heb nog even vraagje over jullie trip naar Jeruzalem en de dode zee. (Ik vond daar geen manier meer om te reageren sorry).
    Wij zouden zo als jullie ook zelf ook een auto willen huren vanuit Jeruzalem naar de dode zee. Als ik het goed heb gelezen is het tot Masada pakweg 2 uurtjes rijden ?
    Hebben jullie niet overwogen om daar ergens te overnachten of is dat te omslachtig, duur, ... ? Mag ik jullie vragen wat de prijs was voor het huren vd auto ?
    Alvast hartelijk dank voor jullie reactie!!
  3. Maya Theunissen:
    16 september 2018
    Hallo Stein,
    Wij hebben pas lastminute bedacht een auto te huren in Israel omdat we niet wisten of je er de Palestijnse gebieden mee in mocht (verzekeringtechnisch). Dat mag dus wel (althans de weg langs de Dode Zee). Wij hebben gehuurd bij Hertz. Ik dacht dat we toen rond de €40 per dag hebben betaald. (Weet het niet meer zeker maar het was niet schrikbarend duur vonden we). Reden dat we niet in Masada of in de buurt verbleven was dat we de accommodatie in Jeruzalem al hadden vastgelegd en betaald (lastminute die auto gehuurd). Ik heb me dan ook niet echt verdiept in hotelletjes in de buurt van Masada.
    Wegen in Israel zijn prima en verkeer is ook goed te doen vonden wij.
    Een hele fijne vakantie!!