Yudanaka en Matsumoto: over apen en een kasteel

10 april 2018 - Matsumoto, Japan

Hoi allemaal,

Ondertussen zijn we  in Kyoto en lijken de Japanse Alpen al weken geleden, zoveel indrukken doen we hier op, toch neem ik jullie even mee terug in de tijd naar donderdag toen we Tokyo verlaten hebben en met de Shinkansen (de bullettrain die sneller dan 400 km/u kan, maar rond de 200 rijdt in de praktijk) naar Nagano zijn gegaan. Daar zijn we overgestapt op een lokale trein met de gezellige naam “ snowmonkey”.

In Yudanaka aangekomen stond de auto van onze ryokan al op ons te wachten en bij de ryokan (traditioneel guesthouse)stonden de eigenaren klaar om ons te verwelkomen. Bij de ingang begon het schoenenritueel: bij aankomst schoenen uit, sloffen aan, bij de kamer sloffen uit (tatamimatten mag je enkel blootsvoets (of op sokken) betreden), in het zitgedeelte weer andere sloffen aan en bij de wc nog andere sloffen. In een ryokan slaap je op een futon (2 dunne matrasjes op elkaar) met een kussen gevuld met rijst. De wanden en panelen voor de ramen zijn van papier gemaakt. De bedoeling is dat je een yukata (soort kimono) aantrekt binnenshuis. Er is ook een speciale buiten-yukata voor als je zin hebt om zo over straat te gaan. Bij deze buitenoutfit horen overigens ook nog speciale houten slippers.

theedrinken in de Ryokan
Na de yukata te hebben aangetrokken hebben we thee gedronken en erna zijn we naar het onsenbad gegaan.  Een onsen is een hotspring en in de Japanse Alpen zijn er heel veel van. Je hebt dan ook talrijke publieke badhuizen; stel je geen luxe wellnessresorts voor, maar gewoon een soort badkuip waar je met een paar personen in kunt. Bedoeling is dat je je eerst volledig schoonschrobt voor je in de badkuip gaat zitten. Iedereen die mijn afkeer van zwembaden kent, ziet het vast niet gebeuren dat ik in zo’n kuip ga zitten. Gelukkig heeft onze ryokan een eigen onsen en kunnen we daar met alleen ons 3-en in. Gezien het water bijna kookte leek me dat er nog niemand voor ons was geweest en alle bacteriën goed dood waren. We moesten eerst een half uur koud water toevoegen voor we erin konden maar toen was het ook heerlijk ontspannen.

Ondanks dat de futons erg dun zijn en het rijstkussen erg hard hebben we best goed geslapen en werden we vrijdag om 9 uur aan het ontbijt verwacht. We moesten plaatsnemen aan een laag tafeltje (ik werd door de ryokanmevrouw gecorrigeerd dat ik mijn benen in kleermakerszit onder de tafel moest vouwen ipv half onder me ingetrokken..)en er stond al een compleet diner klaar met vis, vlees, soep en eieren. Gelukkig ook een potje yoghurt en een croissantje want om 9 uur is een zware maaltijd nog niet aan ons besteed.

ontbijt
Erna werden we door de chauffeur (we vermoeden dat hij de zoon is van de bejaarde eigenaars) naar het nabijgelegen Yamanouchi gebracht. Hier moesten we nog een half uur door een prachtig bos lopen voor we bij de sneeuwapen aankwamen. Die komen hier ’s winters opwarmen in de warmwaterbronnen. Vrijdag was het over de 20 graden waardoor ze niet in bad gingen maar we hebben er wel tientallen gezien, mannetjes, vrouwtjes en ook een aantal baby’tjes. Ze leven hier in het wild, maar krijgen af en toe voedsel van het apencentrum waardoor ze nooit ver weg zijn. De apen zijn totaal niet bang voor mensen, maar ook niet agressief zolang je niet te dichtbij komt of eten tevoorschijn haalt. Ze zijn echt superleuk en fotogeniek en we hebben ons uren vermaakt met naar hun te kijken (en zijn naar ons).

sneeuwaap                 sneeuwapen bij de warmwaterbron

yumanouchi snowmonkey

’s Middags weer in de onsen doorgebracht en ’s avonds gegeten in een Japans restaurantje dat waarschijnlijk geen afzuigkap had. Zodra ze begonnen met koken zag in no-time het hele restaurant blauw van de damp. Heel veel mensen zullen het niet met ons eens zijn, maar stiekem vinden we alle drie de Japanse keuken niet zo’n succes. We zijn geen fans van veel sushi en ramen is ook niet onze favoriet. Ik ben niet zo dol op sojasaus en dat gebruiken ze hier rijkelijk. De dumplings vinden we nog de beste keuze. Qua drank kun je kiezen uit sake (best lekker), bier of groene thee (warm of koud). Overal krijg je standaard onbeperkt water.

Zaterdag zijn we verder gegaan naar Matsumoto, waar zich in het centrum een prachtig kasteel bevindt, 1van Japans 4 werelderfgoed kastelen. Het wordt ook wel het kraaienkasteel genoemd vanwege zijn zwarte kleur. Echt supermooi! Van  binnen is het volledig van hout, zonder ook maar 1 spijker, met steile trappen. In razend tempo wordt je er door geloodst en buiten is er animatie in de vorm van ninja’s..

Matsumoto 2               Matsumoto brug

Lars en de ninja's :-)

Na sluitingstijd nog een rondje om het kasteel gelopen en half bevroren (het is opeens een stuk kouder, waarschijnlijk zitten de apen nu wel in de warmwaterbron en wij hadden er graag ook in gezeten) een Indiaas restaurantje opgezocht, nummer 1 op tripadvisor van alle restaurants in Matsumoto; wellicht zijn er toch nog meer mensen niet zo dol op Japans eten;-)

We hebben maar 1 nachtje in Matsumoto verbleven en naast het kasteel hebben we er niet veel van gezien maar het lijkt een leuk stadje.
Helaas hebben we maar twee weken vakantie dus moeten er keuzes gemaakt worden en de laatst dagen brengen we door in Kyoto/Nara/osaka.
Daarover dus volgende keer meer.
Heel veel groetjes van ons

1. Opa koek:
    10 april 2018
    Mooi verslag, zo krijgen wij ook een goed beeld van dit schitterend land met zijn aparte cultuur erg interessant. En Lars als ninja fighter dat hij zich dat maar goed aanleert 😉
  2. Pia & Rob:
    10 april 2018
    Geweldige leuke vakantie dus weer. Ik geniet alweer optimaal van je verhalen Maya! Zo leuk om te lezen. Je beleeft het gewoon mee en waant je in het land waar jullie nu zitten. Ik verheug me op een volgend verhaal!
    Groetjes xxx
  3. Bart ibens:
    Dear sushi Friends.😂
    Logeren in zo een traditioneel Japans huis. Hoe cool is dat zeg. We waren al blij eens vanop opstand door het paviljoen van de Hasseltse Japanse tuin te mogen wandelen
    . Ze weten het daar toch goed te combineren de mix van de enerzijds crazy over de top manga madness, bits and bytes en anderzijds het respect voor historische traditie en soberheid. Nog veel plezier .
    ...als de sushi effe te veel wordt gaan we toch naar de Mac Donald .🤤..die zijn toch alomtegenwoordig niet?